Zakaj kritika boli tudi takrat, ko je dobronamerna?

13. 6. 2016
Deli
Zakaj kritika boli tudi takrat, ko je dobronamerna? (foto: Shutterstock.com)
Shutterstock.com

Zakaj je ljudje preprosto ne sprejmejo kot nekaj, iz česar se lahko učijo ali z njo celo izboljšajo sami sebe? Ali pa vsaj kot iskren poskus pomoči?

V medčloveških odnosih je kritika neizogibna. Vendar je večini kritiko težko sprjeti, celo dati, ne da bi vpletli negativna čustva. Izvablja neprijeten občutek, odpor, nekdo, ki je preveč uvideven, pa kritike ne bo nikoli izustil.

A čeprav lahko kritiziramo tudi diskretno in nevsiljivo, le z dobrim namenom, kritika boli. Zakaj?

Zakoreninjeno mišljenje

Zakoreninjeno je mišljenje, da so prijatelji drug do drugega tolerantni in uvidevni. Zato nam njihova kritika, opozorilo na storjeno napako in možne posledice, osvetli drugo stran: tistega, ki kritizira, postavi v vlogo možnega sovražnika, in dejstvo, da bodo morale slediti spremembe ali prilagoditev.

Pri kritiziranju igrata pomembno vlogo tudi ton in izbor besed. Če je v enem od obeh zaznati le kanček grobosti, bo kritika doživeta kot napad. Podobne posledice lahko izzove tudi govorica telesa, ki vsebuje sporočilo premoči. Nihče namreč ne mara občutkov podrejenosti.

Kritika naj ne zajema posameznika kot celoto

Kritika je še posebno zoprna, če je izražena tako, da leti na osebo, ne na njena dejanja ali ravnanja. Kritika, ki bo torej zajemala posameznika kot celoto, bo sprejeta veliko slabše od kritike, ki bo omejena na neko napako. V trenutku, ko bo druga stran zaslutila, da je kritika osebna, bo zavzela obrambni položaj in preslišala koristne informacije.

Očitek 'ti si slab kuhar' bo dal človeku misliti, da je slab v tistem, kar dela, na drugi strani pa bo pripomba 'mogoče bi lahko dodali več začimb' veliko bolje sprejeta, saj se ta nanaša le na del njegovega ravnanja. 

Na globlji ravni pa je v jedru našega zavračanja kritike strah pred zavrnitvijo in izolacijo. Kritika nam lahko celo vcepi prepričanje, da se v skupnost, v kateri delujemo, ne bomo mogli nikoli vklopiti.

Preden izustite kritiko, ocenite, od kod izvira

Če kritizirate na podlagi slabih motivov, s tem ne boste le prizadeli drugih, temveč tudi škodovali svojemu ugledu. Slednji bo z vsako neutemeljeno kritiko slabši.

Če so vaši vzgibi pošteni, bi se lahko naučili kritizirati nežneje in učinkoviteje. Kritiziranje z namenom, da bi nekoga spodbudili k poboljšanju, ali zato, da bi se razvila vznemirljiva razprava, sta sprejemljiva razloga. Preostane nam le še, da ugotovimo, kako bi to naredili tako, da bi bilo za drugo stran čim manj boleče.

Več si preberite v članku Kritika: Jo znamo dati in sprejeti?

Foto: Shutterstock

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord