10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša

Zakaj pa je ta vaja?

Zakaj pa je ta vaja (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
24. 10. 2011

Na vprašanje, katera od spodaj prikazanih vaj je bolj za stegensko mišico in katera za zadnjico, bi verjetno znala pravilno odgovoriti večina navdušencev nad fitnesom. Nekateri bodo to vedeli iz izkušenj, drugi, ker so jim tako povedali ali so si zapomnili, ko so videli na internetu ali v roke vzeli kakšen priročnik.

Prepričan pa sem, da bo velika večina »zmrznila« pri preprostem vprašanju »zakaj«?

Fitnes vaja za stegna in zadnjico

Zadeva je zelo preprosto razumljiva, če se je lotimo pri osnovah. Za začetek ponovimo nekaj srednješolske fizike in napišimo formulo - hitrost x čas = pot.

Kje je torej pot?

Pot je razdalja med narastiščem in prirastiščem mišice, ki se zmanjša, ko se mišica napne. Bolj ko je mišica raztegnjena in pripoja oddaljena daljšo pot, morata prirastišča narediti, ko se približata. Pot je torej odvisna od izhodiščnega ter končnega položaja giba oziroma vaje.

Vaja

Skica je zelo zelo poenostavljena:

Pri varianti 1 se pripoja zadnjične mišice med izvedbo vaje najmanj oddaljita. Ravno nasprotno pa se dogaja s kvadricepsom.

Pri varianti 3 pa je zaradi bremena točka težišča pomaknjena tako, da se pripoja zadnjične mišice oddaljita veliko bolj kakor pri variantah 1 in 2.

Slednja vaja bo tako bolje razvijala zadnjično mišico kot prvi dve možnosti.

Pripoja mišice gluteus pri tretji različici vaje naredita veliko daljšo pot kot pri prvi različici. Vaja pod številko tri torej veliko bolje stimulira mišico gluteus kot vaja številka ena. Ravno obratno pa je v tem primeru z mišico kvadriceps.

Pravilo med različnimi glavami iste mišice

Če ima mišica enako narastišče in več prirastišč, je logika podobna. Glava mišice, ki bo z narastišči in prirastišči opravila daljšo pot v istem času (saj gib začneta in zaključita v istem času), bo moralo izvršiti akcijo v hitrejšem času, posledica tega pa je večji stimulus tega dela.

Pomislite, kaj se dogaja z mišico triceps, ki ima očitno kar tri pripoje in eno narastišče v različnih položajih nadlahti glede na trup.

Morda se vse skupaj na začetku zdi zelo zapleteno, a sčasoma postane zadeva domača. Takrat postane vprašanje »Zakaj je pa ta vaja?« popolnoma neumestno. Osnovni pripomoček postane anatomski atlas, znanje o prirastiščih in narastiščih mišic pa ključ do razumevanja vsake, pa še tako zapletene vaje.

Slikovni seznam različnih vaj naj nam bo predvsem osnovna usmeritev oziroma ideja, ustrezne vaje pa na podlagi znanja poiščemo sami. Sposobni moramo biti prilagajati posamezno različico vaje realnim možnostim, predvsem pa potrebam vadečega. To je bistvena lastnost, ki loči dobrega trenerja od posnemovalca.

Mito Šinkovec, osebni trener

Predhodni članek: Oprema fitnes centra ter biomehanika vaj

 

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri