To so astrološka znamenja, ki se bojijo ponovno ljubiti
To so astrološka znamenja, ki se bojijo ponovno ljubiti
Najlepše kolesarske poti v Sloveniji
Najlepše kolesarske poti v Sloveniji
5 slastnih pudingov s chia semeni
5 slastnih pudingov s chia semeni

Največji sovražnik – skriti sladkor: izognite se naslednjim živilom

Največji sovražnik – skriti sladkor: izognite se naslednjim živilom (foto: Profimedia) Profimedia
10. 6. 2017

Med poplavami diet, ki nasprotujejo ena drugi, vseeno lahko najdemo skupni imenovalec, ki mu pritrjujejo tudi prehranski strokovnjaki: odpovedati se bo treba sladkorju. A kako se mu izogniti, ko pa se skriva tudi v živilih, ki jih štejemo za zdrava?

Na Aktivni.si smo začeli s čisto posebnim poletnim izzivom: telesu bomo privoščili počitek in ga pripravili na popolno in vitalno poletje.

V 5 delih, ki smo jim namenili po 5 dni, bomo po korakih spoznavali, kako lahko telesu pomagamo do boljšega počutja. Vsak dan bomo pripravili nasvete in napotke, se znebili kakšne slabe navade in 'očistili' telo. Za lahkoten skok v poletje.

Začeli smo z, vsaj za večino, najtršim orehom – sladkorjem.

Če ste se nam pravkar pridružili, preberite Kako zelo ste zasvojeni s sladkorjem? Test.

1. del – 2. dan

So bili vaši odgovori na tem testu večinoma pritrdilni?

Ste pripravljeni opustiti sladkor?

Toda preden začnemo z opuščanjem, moramo vedeni naslednje ...

Najprej razčistimo pojem dodani sladkor. To so sladkorji in sirupi, ki se dodajo živilom ter pijači med postopkom priprave in obdelave. Mednje niso vključeni naravni sladkorji, ki jih vsebujeta na primer mleko in sadje.

Uživanje velikih količin dodanega sladkorja povezujemo z zdravstvenimi težavami,, kot so sladkorna bolezen, bolezni srca, debelost, visok krvni tlak in kognitivne motnje kot je demenca.

Če ste se že odločili, da boste pričeli obvladovati odvisnost od sladkorja, je naslednji korak, da se naučite, kako to storiti. Resnejši problem tiči v skritih virih, ki jih uživate misleč, da so zdravi.

Ko pričnete z odrekanjem hrane, ki vsebuje tihega škodljivca, imejte v mislih, da se mu reče skriti z razlogom. Dandanes so mu nadeli že marsikatero ime, ki nikakor ne spominja nanj. Vse besede, ki so na etiketi uporabljene za opisovanje sladila, sporočajo enako: odložite nazaj na polico.

Uživanje prekomerne količine sladkorja ima tudi stranske posledice, med katerimi so:

  • Močnejša poželenja po sladki in tudi drugi hrani
  • Večje tveganje za debelost in druge bolezni
  • Pojavijo se lahko kronične bolezni
  • Oropa vas energije in koncentracije

Možgani imajo sistem za nadzorovanje, ki preračuna, koliko hrane smo pojedli in kdaj se moramo nehati prehranjevati. Takrat hrano za nekaj časa naredijo neprivlačno. Sladkor pa nas sili k uživanju jedi, čeprav smo že siti. Zato je lažje pojesti preveč sladkih in predelanih živil kot tistih, ki so v naravnem stanju brez dodatkov.

 »Zdrava« hrana, ki vsebuje skriti sladkor

medo

Mandljevo mleko - nadomestki za mleko, ki ni živalskega izvora (kozje, kravje) niso vedno zdravi. Če vas ne moti, da morate odšteti več denarja, posezite po nesladkanem.

Granola – hrustljava poslastica, ki jo dodate jogurtu ali drugim jedem, je pogosto opremljena z veliko sladkorja ali sirupa. Najbolje bo, da si svojo različico pripravite kar doma.

Paradižnikova omaka – ja, tudi tu ga boste našli. Pred nakupom preverite etikete, saj nekatere znamke ponujajo različico brez dodanega sladkorja.

Suho sadje – sadje že samo po sebi vsebuje naravne sladkorje, nekateremu sušenemu pa ga dodajo tudi med postopkom obdelave. Preberite drobni tisk na embalaži, preden ga postavite v košarico.

Lahki izdelki in živila brez maščob – čeprav se sliši bolj prijazno vaši liniji, so taki izdelki napolnjeni z belim škodljivcem. Proizvajalci morajo nekako nadomestiti manjkajoče sestavine.

Čaj – če ste sladke sokove zamenjali za čaj, morda niste storili nič dobrega. »Popularni« čaji vsebujejo celo več sladkorja kot nekateri sokovi. To velja predvsem za tiste, ki jih kupite v plastenki.

Arašidovo maslo – za vse oboževalce arašidovega namaza je dobra novica ta, da mnoge znamke vključujejo tudi namaze brez dodanega sladkorja.

Smuti – kupljene sadne mešanice vsebujejo sladkor za bolj prijeten okus in so veliko manj zdrave kot tiste, ki jih pripravite doma.

Juha – juha (še posebej zelenjavna) je polna koristnih hranil, razen kadar jo kupite v trgovini.

Predelano meso – predvsem hrenovke in klobase še zdaleč niso sestavljene le iz živalskega mesa, ampak so polne sestavin, ki izboljšajo okus in poskrbijo za daljši rok trajanja.

Suši – riž in sveža zelenjava sta zdravi sestavini, vendar ima, še posebej poceni vnaprej pripravljen suši, veliko ogljikovih hidratov, soli, kalorij in seveda sladkorja.   

Krekerji – medtem ko nekateri povsem navadni krekerji ne vsebujejo sladkorja, ga tisti z različnimi okusi zagotovo. Vsekakor preverite sestavine.

Zamrznjena hrana – če si za kosilo večkrat privoščite vnaprej pripravljeno kupljeno hrano, je to vaš glavni skriti vir sladkorja. Da lahko počaka dalj časa, ji je poleg ostalih sumljivih sestavin dodan tudi beli sovražnik.

Manj skriti viri sladkorja

sladkor

Sadni jogurti – mogoče so boljšega okusa kot navadni, vendar vsebujejo več sladkorja. Raje kupite navaden jogurt in dodajte sveže sadje po vašem okusu.

Solatni prelivi – celo pikantni prelivi so običajno narejeni z dodanim sladkorjem. Najboljša rešitev je, da si preliv pripravite sami. Če solato prelijete s kupljenim, je skoraj enako, kot da bi zaužili hamburger.

Kosmiči – ko se spretno izogibate čokoladnim kosmičem, preverite tudi droben tisk na škatli »zdravih«. Skoraj vsi namreč vsebujejo sladkor, tudi če vam proizvajalec obljublja le maline in jagode.

Kečap – že tako sladki hrani dodate še več belega škodljivca s pripravkom, ki paradižnika pogosto sploh ne vsebuje. To, da je narisan na etiketi, ne pomeni, da je tudi na seznamu sesatvin.

Kavni napitki – večina ljudi obožuje jutranjo spodbudo. Če si kave ne skuhate doma, poleg sladkorja, ki si ga dodate sami, zaužijete še nekaj dodatnih čajnih žličk.

Vode z okusom  - sadni sokovi niso edini viri sladkorja, ki se jih vsi zavedamo. Tudi vode z okusom ne vsebujejo le arome sadja, ampak sladkor za boljši okus.

Energijske pijače in sokovi – čeprav je na tetrapaku narisana košara sadja in vam pijača obljublja dvig energije, je plastenka v veliki meri napolnjena s sladkorjem.

Kruh – sladkor vsebujejo tudi tisti »zdravi« hlebčki. Vendar ga je v nekaterih občutno manj kot na primer v belem kruhu.

Nagradna igra

V sklopu izziva Naj si telo odpočije od nezdravih navad poteka tudi super preprost natečaj. Med vsemi sodelujočimi pa bomo vsak teden izžrebali tri in jih nagradili z 20 euri na Spar kartici.

 Več o akciji si preberite na TEJ POVEZAVI.

Preberite tudi: 

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri