To so astrološka znamenja, ki se bojijo ponovno ljubiti
To so astrološka znamenja, ki se bojijo ponovno ljubiti
Najlepše kolesarske poti v Sloveniji
Najlepše kolesarske poti v Sloveniji
3 preprosta pravila, kako se znebiti maščobe na trebuhu
3 preprosta pravila, kako se znebiti maščobe na trebuhu

Zakaj so smučarski čevlji še vedno trdi?

Zakaj so smučarski čevlji še vedno trdi? (foto: Danijel Čančarević) Danijel Čančarević
18. 12. 2015

Pokukali smo v proizvodnjo smučarskih čevljev.

Alpina

Smučanje je šport, ki je med najbolj priljubljenimi v alpskih državah, drugod po svetu pa nima takšne tradicije, zato so številke prodane opreme razmeroma nizke. Po rekordni sezoni 2007/2008, ko se je prodaja smučarskih čevljev povzpela na 3,5 milijona parov, se danes proizvajalci borijo na trgu, ki ni veliko večji od 2,5 milijona – če sploh. Med njimi je tudi žirovska Alpina, ki proda nekaj več kot 100 tisoč parov smučarskih čevljev, z letošnjo prenovo modelov za zahtevnejše smučarje pa si obetajo večji kos tržnega kolača. Pravi čas, da smo pokukali v njihovo proizvodnjo.

Žiri so mesto, ki živi s čevljarsko industrijo, Alpina pa znamka, ki blesti predvsem v smučarskem teku, kjer ima globalno kar 30-odstotni tržni delež. Močni so tudi pri smučarskih čevljih za otroke, njihova količina trenutno zazvema skoraj polovico proizvodnje.

A s temi modeli je težko graditi uspešno poslovno zgodbo, tudi za ugled podjetja niso zelo pomembni. Zadnjo večjo prenovo pri zahtevnejših smučarskih čevljih so izvedli pred desetimi leti, kar pomeni, da je povprečni smučar vmes že zamenjal vsaj en par – nekakšno pravilo je, da se smučarske čevlje menja enkrat na pet let.

Razvoj smučarskega čevlja traja približno dve leti

Še dobro leto pa traja, da model pride v trgovino. V tem času razvojniki skušajo odkriti, katera novost bo najbolj pritegnila kupce. Nekoliko lažje je morda tistim znamkam, ki imajo tekmovalno ekipo, saj jim tekmovalci lahko prenesejo precej koristnih informacij. A na drugi strani so med njimi le redke takšne, ki so zares uporabne tudi za slehernega smučarja.

Ne pozabimo, kljub izjemno pomembni vlogi, ki jo smučarski čevlji igrajo pri končnem rezultatu, je najbrž le malo takšnih, ki bi znali na izust povedati, katera znamka obuva najbolj uspešne smučarje.

Alpinin cilj je bil bolj kot v tekmovanja usmerjen v razvoj smučarskega čevlja, ki bo uporaben za celodnevno smučanje na vseh terenih in v različnih vremenskih razmerah. Nastal je model, ki bi moral biti povšeči srednje do dobrim rekreativnim smučarjem, paleto pa bodo prihodnjo sezono še razširili, tudi na ženske modele. Razvoj novega čevlja je veljal okrogel milijon evrov, saj so ga začeli popolnoma iz ničle, uporabili so le pretekle izkušnje, seveda niso pozabili pogledati, kaj dela konkurenca.

Sicer pa pri Alpini vse potrebno za izdelavo čevljev izdelajo sami, tudi za novi model so sami razvili in izdelali vse mehanizme in si pri tem zagotovili dva mednarodna patenta.

Smučarski čevelj od A do Ž

Sprehod po proizvodnih dvoranah razkrije, iz koliko različnih delov je sestavljen smučarski čevelj.

Osnova je seveda notranji čevelj, ki je vstavljen v plastično školjko. Tudi to izdelajo in oblikujejo sami, zanjo pa je potrebna cela vrsta različnih orodij, saj skoraj vsaka druga številka zahteva svojega. Mimogrede: v Alpini izdelujejo smučarske čevlje velikosti od številke 23 do 50!

Pred začetkom redne proizvodnje izdelajo prototip, maketo, s katero ne le preverijo, ali čevelj vizualno ustreza, ampak z njo tudi že smučajo. Nadaljne popravke vsaj približno dva meseca izvajajo na maketi, šele potem pa jo digitalizirajo in pripravijo ustrezna orodja. Ta korak je izjemno občutljiv, saj na osnovi prvega orodja izdelajo vsa naslednja, in če pozneje ugotovijo, da je prišlo do napake, to čas razvoja podaljša, seveda pa ga tudi podraži.

Največja novost pri zadnjem smučarskem čevlju je inovativna rešitev za ogrevanje notranjega čevlja. Namesto dokupovanja baterije, vložka in polnilnika je baterija vstavljena v zgornji zadnji del čevlja in dobro zaščitena, viden je le priključek za polnjenje. To lahko poteka doma ali v avtomobilu na poti na smučišče, prazna baterija se napolni v približno dveh urah, zdrži pa trikrat več, torej šest ur.

Grelnik je pri Alpini novosti vgrajen v zgornji del stopala nad prsti, kar pomeni, da ne moti občutka med smučanjem, tako naj bi tudi dosegli bolj enakomerno razporeditev toplote. Vklop in izklop poteka z daljšim pritiskom na tipko, ki so jo najprej namestili na sredino zadnjega dela čevlja, a bo v serijski izvedbi pomaknjena nekoliko vstran, da ne bi prihajalo do nehotenih pritiskov, denimo med sedanjem na sedežnico. Grelnik deluje z dvema močema, najmočneje pet minut, nato se samodejno preklopi na običajno moč.

Druga novost je material 4dry, ki so ga uporabili pri notranjem čevlju. Idejo so prenesli iz tekaških čevljev, gre pa za material, ki odvaja vlago iz notranjosti čevlja, hkrati pa jo zadržuje z zunanje strani. Notranji čevelj je mogoče raztegovati in prilagajati, a pri Alpini so vstavili še posebne plastične vložke, s katerimi je preprosto prilagoditi volumen čevlja s širine kopita 102 na 104 milimetre.

Smučarski čevlji bodo morali očitno vedno imeti školjko iz trde plastike, saj trenutno ni videti drugega načina, kako učinkovito prenesti moč s smučarjeve noge na smučko. Plastika templast, ki so jo pri Alpini uporabili za nov čevelj, pa je bolj odporna na temperaturne spremembe, kar pomeni, da ima smučar že ob preizkušanju v trgovini, torej pri temperaturi nad 20 stopinj Celzija, skoraj takšen občutek kot na snegu, ko je nekaj stopinj pod ničlo. Zato se bo morda med nakupom komu zdel pretrd, a skoraj takšno trdoto bo imel tudi na snegu – do zdaj je veljalo, da je bila v trgovini školjka včasih kar pretirano mehka, na snegu pa postala trda kot beton.

Ker so želeli razviti čevelj za vsestransko uporabo, so se posebej posvetili tudi mehanizmu za preklop na pohodniški način. Sprožiti ga je mogoče s konico palice, torej brez zoprnega sklanjanja. Novost bodo s pridom lahko uporabili tako prosti smučarji, ki morajo sem ter tja med spustom tudi malo hoditi, kot tudi običajni rekreativci med počitkom. Zanje je pomembna dodatna nezdrsna plast na celotnem spodnjem delu čevlja.

Vse te dodatke, skupaj z magnezijevimi zaklopkami (so 30 odstotkov lažje od aluminijastih), v proizvodnji pritrdijo na plastično školjko z že dodanimi grafičnimi elementi. Pri tem uporabljajo polavtomatska orodja, ki zagotovijo, da je pritrditev trdna, predvsem pa natančna. Natančnost je pomembna že pri pripravi na proizvodnjo, saj ima tako rekoč vsak model svoje zaklopke in druge dodatke, ki na koncu vsak zase dodajo droben delček k skupnemu občutku, ki ga ima smučar na progi.

Svoj delež pa mora dodati tudi smučar. Izbrati mora čevlje, ki jih bo lahko pravilno upognil (imajo pravi fleks), ki so mu ravno prav (ne številko prevelike, kot je nekdaj govoril ljudski jezik), potem pa jih mora tudi pravilno zapeti. Najbolj pomembno je, da je dobro pričvrščen petni del, zato mora čevelj dobro držati smučarjevo nogo v nartu. Pri novem Alpininem čevlju z zasnovo v obliki črke X poudarjajo mesta, kjer je trdnost čevlja najbolj pomembna – tam je plastika močnejša, drugod je lahko tanjša, kar prispeva k manjši teži čevlja.

Prvi novi modeli bodo na trg prišli v začetku nove smučarske sezone oziroma so že na voljo v prodajalnah Alpina s športno opremo, prodajali pa jih bodo tudi v izvedbi brez vgrajenega grelnika. Grelnik so skupaj z baterijo vgradili tudi v nekatere ženske modele, ki pa tehnično niso drugačni od lanskih.

Obiščite www.alpina.si

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri