10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša

Vadba v vseh življenjskih obdobjih

Vadba v vseh življenjskih obdobjih (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
8. 10. 2012

Je to nuja ali trend?

Verjetno ste že pošteno naveličani "verbalnega bombandiranja" iz vseh strani; naj bo to vaš osebni zdravnik ali katerakoli oblika medija, ki se vztrajno trudi propagirati gibanje oz. zdrav način življenja (večinoma tudi zaradi marketinških vzgibov) kot nekaj, brez česar v življenju enostavno ne gre.

Pa poglejmo na vadbo iz drugega zornega kota, brez nepotrebnega balasta, kot so na primer razni dodatki k vadbi in/ali prehrani, ki naj bi vam čudežno pomagali pri doseganju vaših ciljev in nasplošno izboljšali kvalitetno življenja.

Vadba sama podaljšuje življensko dobo posameznika in izboljšuje kvaliteto le-te v različnih življenskih obdobjih. Še posebno je pomembna v kasnejših obdobjih, saj z leti stopnja hormonov v telesu, ki vplivajo tako rekoč na vse procese, pada.

Vadbo bi lahko opredelili tudi kot edino zdravilo brez stranskih učinkov, v jeseni življenja pa je ponavadi zdravil že tako ali tako (pre)več.

Poznamo več oblik gibanja, najbolj pogosta je oblika v spodnjem odstavku, to je kardiovaskularna vadba, ki jo v večji ali manjši meri izvaja večina ljudi.

Gibanje v obliki splošne rekreacije na prostem, naj bo to kratek sprehod oziroma tek, kolesarski izlet ali osvajanje katerega od bljižnjih vrhov, je samo del vadbe, ki mu 'po domače' rečemo tudi kardio vadba, saj krepi kardio-vaskularni oziroma srčno-žilni sistem. Takšna oblika vadbe je večini dobro poznana, saj velja za osnovno obliko gibanja, ki ga izvaja velik del populacije.

Oblika vadbe, ki se pri večini ne izvaja tako pogosto kot prej omenjena kardio vadba, vendar bi morala imeti vsaj tako težo, če ne celo večjo, in na katero prisegam tudi sam, je vadba za moč. Če smo vadbo za vzdržljivost imenovali srčno - žilno (kardio vaskularno), lahko vadbo za moč poimenujemo tudi vadba za živčno - mišični sistem.

Kot bi verjetno na začetku o besedni zvezi "vadba za moč" pomislili o mišičnjakih, ki se na vsak način trudijo povečati mišično maso do te mere, da njihova telesa bolj spominjajo na bizarne kreacije kakšnega baročnega kiparja kot pa na zdravo športno telo, je to povsem odveč, saj je vadba za moč primerna za vse starostne skupine. Celo nasprotno, upam si trditi, da je vadba za moč najpomembnejša prav pri starejših ljudeh, katerih telesne funkcije, ki so ključne za normalno življenje, počasi upadajo.

Z leti se zniža sposobnost mišične aktivacije in mišične moči predvsem zaradi živčnega sistema, ki počasi izgublja na aktivnosti. Povezava med živčnimi in mišičnimi celicami postaja čedalje bolj slabotna, to pa povzroča pospešeno izgubo mišične mase, ki je značilna za starostnike - sarkopenijo. Najbolj prizadeta so hitra mišična vlakna, ki pa direktno vplivajo na eksplozivno moč in s tem na sposobnost gibanja in ravnotežje.

Ker pa vemo, da so ravnotežje in s tem tudi splošne gibalne funkcije najpomembnejše prav v jeseni življenja, bi lahko rekli, da je ohranjanje oziroma pridobivanje izgubljene moči eden od glavnih, če ne celo glavni, cilj vadbe.

Mišice hkrati skrbijo tudi za uravnavanje krvnega sladkorja in nadzor telesne temperature ter stopnje hidriranosti. Treba se je tudi zavedati, da se edino  z vadbo za moč doseže anabolni hormonski odziv, kjer se aktivirajo pomembni hormoni, kot na primer hormon za rast, ki vpliva na obnovo različnih tkiv in mišično ter celično rast.

Lahko bi rekli, da je najpomembnejše utrjevati mišične skupine, ki pripomorejo pri pravilnem, to je funkcionalnem telesnem gibu. Posebno bi izpostavil jačanje mišične strukture ledvenega predela in s tem tudi preventivno oddaljevanje od možnih bolečin v tem predelu.

Poleg vadbe za moč je potrebno omeniti še vabo za fleksibilnost oziroma bolje rečeno za mobilnost. Mobilnost v sklepih ključno vpliva na celotni gibalni aparat in morebitne nepravilnosti neugodno vplivajo na funkcionalen telesni gib, ki naj bi aktiviral potrebne mišične skupine in v čim manjši meri obremenjeval sklepe, ki sodelujejo pri tem gibu.

Če torej želimo tudi kasneje, v jeseni življenja, kvalitetno živeti, brez krepitve mišičnega in srčno - žilnega sistema verjetno ne bo šlo.

Predvsem pa ... Verjetno vsakdo ve, da se vse dobre stvari v življenju dosežejo s trudom - tako je tudi pri vadbi, kjer se vložen trud vedno vrne z visoko obrestno mero. Kar pa je v času recesije verjetno najboljša naložba. Se strinjate, mar ne?

Napisal Gašper Grošelj, profesionalni osebni trener

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri