10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša

Hrana in letni čas

Hrana in letni čas (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
22. 4. 2010

Letni časi so eden ključnih dejavnikov pri izbiri živil za zdravo prehranjevanje. Privoščite si čim več pomladne svežine!

Verjetno ni težko razumeti, da ponudba v še tako tehnološko dovršenem zelenjavnem vrtu pozimi preprosto ni enakovredna izboru zelenjave poleti in jeseni. Kakovost in izbor zelenjave sta v teh letnih časih tako močno različna, da je vredno upoštevati, katera zelenjava je najboljša v zadevnem letnem času.

Letni časi so zelo pomemben dejavnik naravne raznovrstnosti. Pri tem imajo še posebno vidno vlogo razmere za rast, in to tako na primer od pomladi do poletja, kot pozneje, od jeseni do zime. Prav te ključne razlike po letnih časih strokovnjaki štejejo za nujne pri vzpostavljanju ravnovesja med naravnimi viri (med drugim tudi hranil iz zemlje) in raznovrstnimi življenjskimi oblikami.

Sodobna tehnologija in pridelava hrane pa zelo hitro potisneta v ozadje zavedanje bogastva po letnih časih, saj so vsa živila dosegljiva na trgovinskih policah vse leto. Tako je mogoče v trgovinah dobiti skoraj povsem enako ponudbo zelenjave tako pozimi kot poleti. Kar težko pa je verjeti, da je zelenjava, ki v naravi najbolje uspeva na primer poleti, enako kakovostna, ko je v trgovini na voljo pozimi ali že zgodaj spomladi.

Strokovnjaki za dobro in kakovostno prehranjevanje svetujejo:
izbirajte živila, ki so vam na voljo takrat, ko uspevajo tudi v naravi. Torej izbirajte tisto sadje in zelenjavo, ki sta »primerna« glede na letni čas.

Letni časi in živali

Zgrešeno bi bilo razmišljati, da sta le zelenjava in sadje vezana na letni čas, tudi prehrana živali se bistveno razlikuje pozimi in poleti. Seveda je povsem drugače, če uživate mleko ali jajca od krav oziroma kokoši, ki nikoli niso ugledali belega dne. Če pa uživate mleko in jajca ali pa piščančje meso z »domače« kmetije, pa je zanesljivo mogoče zaznati razliko in kakovost hrane.

Kaj torej jesti kdaj

Da bi lahko dobili kar največ hranilnih snovi iz kakovostne hrane, strokovnjaki priporočajo, da izbirate živila, ki uspevajo v določenem letnem času. Izbor teh živil se seveda razlikuje od tega, kje živite, dopustujete, začasno bivate ipd. Zagotovo ni izbor tovrstnih živil enak v določenem letnem času v sredozemskih krajih ali pa nekje na severu. Lahko pa sledite nekaterim splošnim nasvetom:

  • spomladi izbirajte nežno, listnato zelenjavo, ki je sveža zrasla prav spomladi. Zelena, ki je tako značilna za pomlad, naj obogati tudi vaš krožnik, zato si le privoščite mlado blitvo, špinačo, zeleno solato, sveži peteršilj, tudi baziliko;
  • poleti se najbolje prileže lahka hrana, ki telo osveži in pomaga premagovati vročinske napore: izbirajte iz bogatega nabora poletnega sadja, če vas le ne mučijo kakšne alergije. Posebno priljubljeni pa so jagode, zgodnje vrste jabolk in hrušk, slive, poletne bučke, brokoli, cvetača in koruza;
  • jeseni telo išče že bolj topla živila, tako na primer korenje, sladki krompir, čebulo in česen;
  • pozimi pa so še posebej primerna živila, ki telo ogrejejo. Ne pozabite, živila, ki potrebuje več časa, da zrastejo in dozorijo, običajno bolj ogreje telo, kot tista, ki so zrastla zelo hitro, na primer poleti. Tako so pozimi najprimernejša gomoljnice, vključno s korenjem, krompirjem, čebulo in česnom. V zimsko prehrano spada tudi vsa hrana, pridobljena iz živali, tako na primer ribe, piščančje meso in jajca, govedina, divjačina itd.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri