10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša

Semena zdravja: buče

30. 4. 2012

Sezonsko, okusno in uporabno na 1000 načinov! To seveda velja za buče, s čim se pa lahko pohvalijo njihova semena?

Verjetno bi bilo kar nemogoče poiskati prehransko dopolnilo, namenjeno izboljšanju zdravja prostate pri moških, kjer ne bi na seznamu sestavin že na začetku pisalo 'ekstrakt bučnih semen'.

To velja, ker bučna semena vsebujejo že omenjeni beta-sitosterol v biološko zelo aktivni obliki, zaradi sinergističnega delovanja z nekaterimi drugimi substancami, ki jih seme poseduje (saw palmetto in kukurbitacin*). Praktična aplikacija kaže koristi pri zniževanju holesterola ter zdravljenju benigne hiperplazije prostate (tečna nadloga, zaradi katere moški, praviloma po 40. letu starosti, ponoči večkrat obiščejo stranišče).

*kukurbitacin naj bi dokaj uspešno oviral proizvodnjo stranskega produkta presnove testosterona - DHT (dihidrotestosteron). DHT nosi delno odgovornost za izgubo las in benigno hiperplazijo prostate pri moških.

Pražena semena vsebujejo bistveno več kot nepražena (tudi kalorij!)

Pa pustimo prostato sedaj pri miru in se raje osredotočimo na ostale lastnosti bučnic. Izpostavil bi njihov bogat nabor mineralov, predvsem magnezija, kalija in fosforja (prvih dveh imamo grdo navado pojesti mnogo premalo). Zanimivo je, da popražena semena vsebujejo bistveno več beljakovin kot nepražena (tudi več kalorij), veliko več magnezija, fosforja in kalija in ravno tako več cinka, vlaknin in antikarcinogenega selena. Obe različici se lahko pohvalita s kar lepo vsebnostjo mangana - pomembnega minerala, ki je v hrani prisoten le v sledeh, v telesu pa ključen za rast, reprodukcijo, celjenje ran, maksimalno delovanje možganov in optimalno presnovo sladkorjev, inzulina ter holesterola. Navsezadnje sta obe vrsti semen, tako pražena, kot surova izjemno hranilna.

S kakovostnimi olji in začimbami lahko njihove zdravstvene koristi še povečamo!

Pečena semena

Naj podam primer: poskusite papir za peko premazati z malo prečiščenega (kuhanega) masla (ghee) ali makadamijinega, morda olivnega olja, nato nanj razporedite bučna semena, jih začinite s kurkumo, česnom in čilijem, ter jih pecite v pečici dokler ne postanejo ravno prav hrustljava. Uživate jih lahko kar sama ali jih dodate mešanici oreščkov in sadja za malico, zelenjavnim prilogam, solatam, čudovito pa se podajo tudi k moji najljubši - ovseni kaši (kuhanim ovsenim kosmičem).

Feelgood mix praženih semen

(sezam, bučna in sončnična semena) je še hitreje pripravljiva alternativa pečenim semenom, ki lahko ravno tako služi kot odličen prigrizek, nadvse primeren za otroke. Lahko se uporablja kot posip za solate ali pa z njimi obogatimo okus rižu, kvinoji ali kateremu drugemu staremu žitu (amarant, pira, kamut,…).

Zaključek te kvatrologije o semenih prepuščam lanu, čigar seme in olje sta morda od vseh celo najbolj propagirana in uporabljana zaradi svojih domnevnih zdravstvenih koristi. Več o tem v prihodnji objavi…

Mario Sambolec, osebni trener fitnesa, www.feel-good.si

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri