10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša

Tablice za vsak žep

10. 10. 2007

Optimalno prehranjevanje je raznovrstno, redno, hranilno in energijsko uravnoteženo glede na starost, spol in zdravstveno stanje. Žal pa je v današnjem času to skorajda nemogoče.

Se kdaj vprašate, kakšna je vaša prehrana? Star pregovor pravi, da smo, kar jemo. Vaše telo pa ni koš za smeti.

Vsak obrok mora vsebovati čim večjo hranilno vrednost – makro- in mikrohranila. Makrohranila so beljakovine, ogljikovi hidrati in maščobe. Mikrohranila pa so vitamini in minerali. Telo za svoje delovanje potrebuje še vodo in balastne snovi ali vlaknine. Vsako živilo je sestavljeno iz vseh hranil, le razmerja so v vsakem živilu drugačna.

Z izjemo vode so beljakovine najpomembnejše hranilo v prehrani, še posebej v prehrani tistih, ki so veliko aktivni. Beljakovine so sestavni del vseh telesnih tkiv in nujne za čvrste mišice. Telo jih ne more skladiščiti, zato jih je treba v organizem vnašati vsak dan znova.

Kaj se dogaja pri hujšanju – zakaj je tako pomemben večji vnos beljakovin?

Če bi telo dalj časa pridobivalo premalo beljakovin, bi to prej ali slej načelo vašo zgradbo. Vedno bolj bi se porabljale zaloge telesa in tako bi korak za korakom izgubljali dragoceno mišično maso.

Mišična masa je namreč glavni porabnik kalorij, tako v mirovanju kot med telesno dejavnostjo. Ko telo 'zazna' nižji vnos kalorij, se zaradi bojazni po nadaljevanju nizkega vnosa prilagodi, in sicer tako, da zniža svojo dnevno porabo. To pa najlaže stori tako, da omeji oziroma zmanjša velikost porabnika, ki porabi veliko kalorij. Z izločanjem katabolnih hormonov zniža tako dragoceno mišično tkivo, kar vodi do padca hitrosti presnove in nižje dnevne porabe kalorij.

Hujšanje tako postane vse težje in ogroža vaše zdravje. To pa ni vaš cilj. Vaš cilj naj bo ohranitev mišičnega tkiva in s tem hitrosti presnove. Telo za proizvodnjo energije tako lahko porabi zaloge glikogena in zaloge telesne maščobe, seveda ob zadovoljivem vnosu beljakovin.

Beljakovinske čokoladice

Če večjo porabo po kakovostnih beljakovinah težje zapolnite z običajno prehrano, zlasti če imate zelo 'natrpan' urnik, so različni beljakovinski dodatki in med njimi tudi poznane beljakovinske 'čokoladice' primerne za vas. Primerne pa so tudi za vse sladokusce, ki se ne želijo odpovedati sladkim pregreham. Tako služijo kot nadomestilo čokolade, tortic, keksov . . Sladkate se torej lahko brez obžalovanja.

Takšne tablice vsebujejo vitamine, visokokakovostne beljakovine, malo maščobe in ogljikovih hidratov ter imajo lahko posebne dodatke, kot je npr. L-carnitin. Na trgu je izbira okusov raznovrstna. Izbirate lahko med različnimi čokoladnimi ali sadnimi okusi.

Priporočamo vam, da pred nakupom preberete specifikacijo na izdelku in se prepričate, kakšna so razmerja hranil v posamezni tablici.

Kdaj so primerne?

Idealne so kot manjši obrok, da potešite lakoto ali po fizični aktivnosti. Po treningu v telesu potekajo procesi, s katerimi telo poskuša čim prej nadomestiti porabljeno energijo v obliki sladkorjev (glikogena), čim prej popraviti poškodbe na mišicah z aminokislinami (beljakovinami) in zagotoviti uravnoteženo hormonsko ravnovesje z maščobami.

Teža in dobra kri

Pozitivno vpliva na uravnavanje telesne teže. Pomanjkanje vitamina C zaradi upočasnjenega metabolizma in znižane porabe energije naj bi prispevalo k povečevanju telesne teže.

Zmanjšuje slabokrvnost. Železo iz zelenjave, sadja in žit se težje absorbira, vendar vitamin C poveča absorpcijo iz njih za kar 85 odstotkov.

Če izpustite obrok po treningu, naredite več škode kot koristi, saj telo ne zadovolji za uspešno regeneracijo.

Po treningu je priporočljivo, da zaužijete obrok, ki vsebuje našteta hranila, saj ima vsako hranilo svojo nalogo, kako čim hitreje obnoviti 'utrujeno' telo, brez bojazni, da se zredite. Obrok naj bo čim prej po vadbi, saj so takrat metabolični procesi pospešeni zaradi vpliva vadbe.

Primerjava s pravo čokolado

Čokolada je kalorična bomba, saj je kombinacija sladkorja in maščobe. Povprečna energijska vrednost na 100 g čokolade znaša 500 do 550 kcal in več kot 50 odstotkov energije izhaja iz nasičenih maščob. Ali s tem telesu nudimo vsa potrebna hranila? Odgovor je seveda jasen . . Nikakor ne!

Če vas zagrabi neustavljiva želja po sladkem, se raje odločite za beljakovinske ploščice.

Jasna Zagrajšek

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri