Če želite narediti dober vtis, nikar ne počnite naslednjih stvari

4. 11. 2018
Deli
Če želite narediti dober vtis, nikar ne počnite naslednjih stvari (foto: Profimedia)
Profimedia

Naj gre za razgovor za službo ali za zmenek; vaš uspeh oziroma poraz bo odvisen od tega, kakšen vtis ste naredili na sogovornika. In če želite narediti dobrega, nikar ne počnite naslednjih stvari.

Ker so to stvari, ki po mnenju raziskovalcev ljudi najbolj odbijajo.

1. Nadutost

Ljudem samopoveličevanje ni preveč všeč, zato s tem ne naredite dobrega vtisa. Tudi raziskave to trditev podpirajo.

V eni izmed raziskav so udeleženci prebirali krajše opise, v katerih se je »igralec« v kontekstu akademskih sposobnosti in prijateljstva sistematično predstavljal v samopoveličevalnem oziroma v samozaničevalnem tonu.

  • V sklopu samopoveličevanja je igralec uporabljal zaničevalne družbene primerjave (sebe je z drugimi denimo primerjal v pozitivni luči), recimo »kot prijatelj sem boljši od drugih«.
  • V sklopu samozaničevanja pa ni uporabljal toliko primerjav, denimo »kot prijatelj sem dober«.

Raziskovalci so nato pretehtali mnenja opazovalcev o igralcih v obeh situacijah. Kaj so odkrili?

Udeležence je odvrnilo predvsem dejstvo, da so igralci uporabljali zaničevalne družbene primerjave, ne glede na to, ali so bile vezane na akademske sposobnosti ali prijateljstvo. Ni jih toliko zmotilo, da je imel igralec slabo mnenje o drugih, temveč dejstvo, da je imel slabo mnenje o udeležencu. Zato so udeleženci zavzeli obrambno držo, ki pa je posledično povzročila sovražnost in odpor.

2. Bahanje, ki naj bi vzbujalo skromnost

Tu gre za bahanje, izraženo skozi tarnanje ali skromnost. Eden izmed primerov je po mnenju raziskovalcev denimo tipična objava na družabnih omrežij: »Po kratkem dremežu, nenaličena in z neurejeno firzuro, pa so me vseeno osvajali; kako nenavadno!«

Oseba tako s pomočjo navidezne skromnosti pozornost obrne k svojim pozitivnim lastnostim, in to na navidez neškodljiv način.

Se pa tovrstna taktika pogosto obrne proti posamezniku, ker ljudje zato podvomijo v njegovo iskrenost, kar ustvari negativen vtis.

Navidezna neiskrenost je tako ključna za medosebnostno privlačnost, zato je »skromno« bahanje manj učinkovito kot preprosto tarnanje ali bahanje; tako tisti, ki tarnajo, kot bahači veljajo za bolj iskrene, zato so ljudem tudi bolj všeč kot »skromni« bahači. Ti namreč mislijo, da lahko svoje skrite namene prikrijejo, a jih ljudje vseeno razkrinkajo.

3. Hinavstvo

Hinavci se pretvarjajo, da so nekaj, česar jim potem ne uspe prikazati. Z drugimi besedami – govorijo nekaj, počnejo pa nekaj povsem drugega, kar se še posebej kaže pri vprašanjih morale.

Hinavstvo je lahko uspešno, če lahko človek svoje siceršnje obnašanje prikrije; ko se razkorak med pozitivno podobo in nesposobnostjo, da bi se človek prilagodil normam, razkrije, bo hinavec postal precej bolj osovražen kot tisti, ki se obnašajo kot on, a se ne pretvarjajo, da so boljši.

4. Dvorezni poklon

Dvorezni poklon je žalitev, zavita v poklon, pri čemer je tisti, ki hvali, namenoma podcenjevalen. Npr. »Nisem pričakoval/a, da se boš tako dobro odrezal/a na izpitu. Super!«

Tovrstni ljudje si želijo biti všečni, hkrati pa bi radi zavzemali visok družbeni položaj. Ljudje imajo radi poklone, tistim, ki jih poklanjajo, pa so naklonjeni. Hkrati pa se zdrznejo ob dvoreznih poklonih, zato tovrstni poskusi vzpostavitve večvrednosti ponavadi spektakularno propadejo. Kažejo namreč na to, da so ljudje obremenjeni s tem, kako jih drugi ocenjujejo, čeprav bi si prislužili več spoštovanja, če jim za to ne bi bilo mar.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord