10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
25 budističnih modrosti za mir v vaši duši
25 budističnih modrosti za mir v vaši duši
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice

Vprašanje:

Mnenje o L-Karnitinu.

Zanima me vaše mnenje o L-Karnitinu. Hvala in lep pozdrav Mojca

Odgovor:

Zdravo, Mojca!

Najprej nekaj podatkov o karnitinu.

Karnitin je dušikova substanca, ki se biosintetizira iz 2 aminokislin (lizin in metionin) izključno v jetrih in ledvicah. Pri naravni proizvodnji (biosintezi) karnitina telo nujno potrebuje vitamin C. V živih celicah je karnitin potreben za transport maščobnih kislin iz citosola v mitohondrij (celična tovarna energije) med razgradnjo lipidov (ali maščob) za proizvodnjo metabolne enegije.

Biološko aktivna oblika molekule je le L-karnitin (in ne D-karnitin). Med nosečnostjo ali rastjo so potrebe po karnitinu lahko večje in presežejo naravno proizvodnjo. Znano je, da ima molekula L-karnitina tudi antioksidantne učinke, kar ščiti celične membrane pred lipoperoksidacijo fosfolipidnih membran. Dokazano je, da če diabetiki redno jemljejo L-karnitin, se poveča oksidacija glukoza in posledično se je v 1 raziskavi vnos glukoze iz krvi v tkiva povečalo za 8 %.

Zanimivo, da mešanica L-karnitina in propionil-karnitina pri živalih poveča vsebnost proteina osteokalcin-a v krvi, ki je pokazatelj aktivnosti kostnih celic osteoblastov (te celicie izgrajujejo kostno maso) -> če je npr. v krvi premalo tega proteina osteokalcina, to pomeni, da je ta posameznik(-ica) bolj nagnjen k osteoporozi, saj pri tem človeku bolj prevlada aktivnost osteoklastov, ki razgrajujejo kostno maso in posledično pri v kasnejših življenskih obdobjih do večjega tveganja za osteoporozo.

Še to: prehrambena industrija promovira L-karnitin kot snov, ki izboljša kurjenje maščob -> ni znanstvenih dokazov, da bi bilo to res. Namreč pri eni zadnjih raziskav se je pokazalo, da ni bilo shujševalnega učinka tako pri skupini, ki ni prejemala L-karnitin, kot tudi ni bilo tega učinka pri skupini, ki je prejemala L-karnitin. Je pa res, da nekateri ljudje imajo okvarjen gen (encim), ki katalizira tvorbo L-karnitina -> tem ljudem se priporočajo L-karnitinski dodatki v prehrani.

Torej jemanje L-karnitina je stvar osebne odločitve. Možno je recimo L-karnitin uporabljati ob aerobnih treningih, ko hočemo povečati prenos maščob iz celičnega citosola v mitohondrij (tako naj bi posredno povečali kurjenje maščob) -> pri nekaterih ljudeh je ta proces res ozko grlo kurjenja maščob -> torej se pri teh ljudeh priporoča jemanje L-karnitinskih dodatkov.

Lep pozdrav!

Robert Pal, svetovalec za prehrano

031-706-601

Odgovarja: Mito Šinkovec

Sprašuje: Mojca

Tema: Prehrana

Oznake: hujšanje, karnitin, L-karnitin, mitohondrij, transport maščob

Odgovor objavljen: 14. september 2008.


Nazaj na vsa vprašanja

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri