gluten-celiakija

Za mnoge je trenutek, ko dobijo diagnozo, da imajo celiakijo, grenko-sladek. Po eni strani se leta niste dobro počutili, zato je nadvse dobrodošlo, da ste odkrili, kaj povzroča vaše slabo počutje. Po drugi strani pa je življenje s celiakijo – in stroga brezglutenska dieta, ki ga spremlja – lahko zelo težavno.

Spodaj naštevamo štiri pomembne vidike, ki jim imejte vedno v mislih:

1. Kako izločiti navzkrižno kontaminacijo?

Navzkrižno kontaminirana hrana je hrana, ki je prišla v stik s hrano, ki vsebuje gluten, zato bolnikom s celiakijo predstavlja nevarnost.

Pomfrit, ki načeloma ne vsebuje glutena, v restavracijah pogosto odsvetujejo, ker ga cvrejo v istem olju kot pšenične izdelke, obloženo hrano, denimo piščančje fingerse oziroma čebulne obročke.

Isto pravilo velja tudi pri ponvah, deskah za rezanje, nožih in rokavicah. Ker ne morete preprosto vkorakati v kuhinjo in sami preveriti situacije, boste morali poskrbeti, da se bo natakar zavedal resnosti situacije in ustrezno prenesel napotke.

Morda bo pomagalo, če boste rekli, da ste alergični na gluten, namesto da mu razlagate, da ne uživate jedi, ki vsebujejo gluten. Čeprav celiakija spada med avtoimune bolezni, ne med alergije. Vendar v restavracijah alergije ponavadi jemljejo zelo resno, zato se boste izognili navzkrižni kontaminaciji, če boste karseda jasno dali vedeti, kakšen obrok je za vas varen.

Čeprav do tega najpogosteje prihaja v restavracijah, pa lahko navzkrižna kontaminacija tudi doma povzroča težave, še posebej, če živite s partnerjem oziroma sostanovalcem, ki uživa gluten. Zato morate kuhinjo vedno dobro očistiti in zavreči ves pribor (denimo lesene žlice) z režami in razpokami, kamor bi se gluten lahko skril. Če boste določene naprave (recimo toaster) uporabljali samo za pripravo hrane brez glutena, boste s tem naredili veliko za lastno varnost.

Preberite: Gluten se skriva tudi tam, kjer ga sploh ne bi pričakovali!

2. Zakaj brezglutenska dieta ni vedno dovolj

Ko se boste lotili brezglutenske diete, se vam bo zazdelo, da ste se znebili bremena. V nekaj tednih bo vaša koža lepša, lažje boste spali in morda se vam bo zazdelo, da boste končno lahko dan preživeli brez dremeža oziroma obiskovanja stranišča.

Seveda pa, odvisno od tega, koliko škode je bilo prizadejane vašemu telesu, bo trajalo, preden bodo simptomi izzveneli in boste popolnoma okrevali.

Veliko bolnikov s celiakijo ima (ob tem, da se spopadajo z avtoimuno boleznijo) tudi uničen prebavni trakt, zato so podvrženi črevesni permeabilnosti (puščanju) in črevesni disbiozi, pa tudi bolezenskim stanjem, kot je npr. kandida. Leta življenja brez diagnoze pa lahko povzročijo resne težave, od adrenalne in ščitnične disfunkcije do težav v duševnem zdravju, vključno z anksioznostjo in depresijo.

Čeprav je brezglutenska dieta korak v pravo smer, pa ni zagotovilo za kvaliteto življenja. Če se po šestih mesecih brezglutenske diete ne boste počutili fantastično, obiščite zdravnika, ki vam bo pomagal odkriti in zatreti izvorne težave.

3. Kako se udeležiti zabave z večerjo

Večina bolnikov s celiakijo se s težavo spopada z večerjami, ker ne želijo obremenjevati gostiteljev. Čeprav drži, da priprava brezglutenske hrane prijatelje in družino sprva lahko malce prestraši, pa si ne želijo, da bi zboleli, zato raje vidijo, da jih opozorite, kot da bi tvegali in zboleli.

Ponavadi zadošča, da gostitelju poveste, da ne uživate glutena, pomaga pa tudi, če pred dogodkom pregledate recepte ali oznake s sestavinami. Lahko tudi ponudite, da boste prinesli par svojih jedi. Tako vas ne bo skrbelo, da ne bi imeli na voljo vsaj nekaj primernih jedi, s čimer tudi razbremenite gostitelja, ki bi bil sicer v dilemi, kaj pripraviti.

4. Zakaj bi morali spremeniti življenjski stil

Če se v kuhinji spretno sučete in radi kuhate, bo brezglutenska dieta razbremenila vaš želodec. Če se večinoma prehranjujete z obroki, ki jih naročate, oziroma radi obiskujete pivnico, pa boste s težavo privzeli brezglutensko dieto.

Ko se bo vaše počutje izboljšalo, bo lažje, ker se boste tako dobro počutili, da ne boste hoteli goljufati. Zato si na začetku zapišite razloge, zaradi katerih bi se radi počutili kar najbolje, denimo to, da bi radi zanosili oziroma bi se radi končno znebili aken, nato pa seznam delite z najbližjimi prijatelji.

Ko se vam bo zazdelo, da ste tik pred spodrsljajem, jim povejte, da imate težave in jih prosite, naj vas opomnijo, zakaj je tako pomembno, da se držite začrtane poti. Ves čas pa tudi sami sebe opominjajte, da je trenutno obdobje morda res težavno, a bo bolje.

Sicer pa bodite nežni do sebe in naj vas kakšen spodrsljajček ne premami, da bi cel dan ali cel teden goljufali. Telo vam bo hvaležno!

Toda preden se lotite kakršnekoli diete oz. nimate klinično dokazane celiakije, preberite še: Resnica o alergiji na hrano 

 

 

 

 

 

 

Sorodni članki

Življenje s celiakijo

28. februarja je bil svetovni dan redkih bolezni, gre večinoma za bolezni genetskega izvora. Te so pogosto kronične, napredujoče in degenerativne ter imajo težke posledice za…

Katera živila vsebujejo gluten?

Napačno je prepričanje, da morajo ljudje s celiakijo ali z alergijo na gluten uživati le sadje, zelenjavo, mlečne izdelke in meso.

Nevarnosti, ki jih prinaša brezglutenska dieta, kadar je v resnici ne potrebujete

Med živili, ki naj bi bila škodljiva, je v zadnjem času pristala tudi beljakovina, ki jo vsi radi sovražijo – gluten.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri