10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
25 budističnih modrosti za mir v vaši duši
25 budističnih modrosti za mir v vaši duši
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice

9 zanimivih dejstev o pljučih, ki jih zelo verjetno niste poznali (+ katera živila poskrbijo za boljše zdravje)

9 zanimivih dejstev o pljučih, ki jih zelo verjetno niste poznali (+ katera živila poskrbijo za boljše zdravje) (foto: Profimedia) Profimedia
4. 4. 2019

Zelo verjetno ne razmišljate prav pogosto o pljučih. Vsaj ne, dokler vas ne zgrabi kašelj ali vas stisne v prsih. Ste vedeli, da naredimo več kot 6 milijonov vdihov na leto? In da so pljuča zelo pomembna za govorjenje? Poskrbimo torej za svoja pljuča. Preberite zanimiva dejstva in nasvete, katera živila uvrstiti na jedilnik, da jih zaščitimo.

Zanimiva dejstva o pljučih

1. Če pljuča ne bi bila sposobna potisniti zraka skozi glasilke, ne bi mogli govoriti, peti, navijati … Ustvarjanje zvokov omogočajo glasilke, ki se nahajajo v grlu na vrhu sapnika in se odpirajo in zapirajo. Višina zvoka je odvisna od tega, kolikšna je količina zraka, ki jo potisnemo skozi glasilke.

2. Prav tako se ne bi mogli smejati, pihniti svečk na torti, plavati in se potapljati. Zadnje, ker ne bi mogli zadržati sape. Vendar pri tem ne sodelujejo le pljuča – da smo sposobni začasno ustaviti dihanje, se pridružijo možgani, krvne žile in mišice.

3. Če se navdušujete nad športom, se verjetno zelo dobro zavedate, kako pomembno je zdravje pljuč. Med vadbo pljuča – skupaj s srcem in mišicami – trdo delajo. Vendar pa: če redno telovadimo, se moč in funkcionalnost vseh mišic izboljša – mišice porabljajo manj kisika in proizvaja se manj ogljikovega dioksida, kar pomeni, da se tudi dihanje med vadbo spremeni.

Preberite: To je lahko razlog, da ste ob premagovanju stopnic tako hitro zadihani 

4. Z dihanjem izločimo veliko vode. Ob izdihu se izloči do 17,5 mililitrov vode na uro, ko smo v mirovanju, in štirikrat toliko med vadbo, pravi raziskava.

5. Nekateri ljudje lahko dih zadržujejo več kot 20 minut. Odrasel človek lahko sicer v povprečju dih zadržuje med 30 in 60 sekundami. Dolžina je bolj povezana s kopičenjem ogljikovega dioksida kot s samim pomanjkanjem kisika. Potapljači na vdih pri tem uporabljajo drugačne tehnike, kot je denimo hiperventiliranje, s čimer se zmanjša koncentracija ogljikovega dioksida v krvi.

6. Pljuča so edini organ, ki lahko plava na vodi. So tudi največji organ – skupna površina pljuč pri odraslih meri približno 70 kvadratnih metrov, kar je enako eni strani teniškega igrišča – in edini organ, ki je v stiku z zunanjostjo.

7. Veliko ljudi diha le skozi eno nosnico (sedaj preverjate, kajne?). Preživimo pa lahko tudi z enim samim krilom pljuč.

8. Zelo težko je kihniti z odprtimi očmi (pa ja niste tudi tega ravnokar preverili?). Gre za obrambni mehanizem, saj kihanje lahko doseže hitrost do 160 km/h.

9. Človek v povprečju v svojem življenju vdihne kar 19 kilogramov prahu. Tudi za tega poskrbijo pljuča oz. celice v pljučih, ki proizvajajo sluz, na katero se lepi prah, umazanija in bakterije.

Živila, ki skrbijo za zdravje pljuč

16-letna študija, ki je zajemala 839 odraslih z namenom raziskovanja vnosa flavonoidov v telo je pokazala, da pljuča mnogo bolje delujejo in se obnavljajo, če uživamo veliko antocijaninov, ki jih najdemo v sadju in zelenjavi rdečkaste, vijoličaste ali modre barve. Pripadajo skupini flavonoidov.

Poslužite se različnih vrst jagod, sliv, rozin in grozdja.

Zdravilno delujejo tudi snovi v rdečkastem korenju, granatnem jabolku,  ribezu in rdeči pesi.

Številne raziskave za boljše zdravje priporočajo tudi:

  • jabolka,
  • oljčno olje,
  • lososa,
  • zeleni čaj,
  • semena in oreščke,
  • brokoli,
  • cvetačo,
  • brstični ohrovt,
  • česen,
  • stročnice.

Poskrbite, da bo v vaši prehrani tudi ...

  • dovolj vitamina C,
  • cinka in
  • karotenoidov.
Če se le da, zaščitite pljuča pred naslednjimi škodljivimi vplivi:
  • vaping in cigaretni dim,
  • onesnaženost zraka v hiši.

Preverite tudi, katera čistila morda slabo vplivajo na kvaliteto zraka v vašem domu in jih nadomestite z bolj ekološkimi alternativami, ki ne škodujejo okolju in so prijazna za vse čute.

Viri: www.livescience.com, www.lung.org

Preberite še: 5 nasvetov za zdrava pljuča 

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri