10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
25 budističnih modrosti za mir v vaši duši
25 budističnih modrosti za mir v vaši duši
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice

Poškodba ledvene hrbtenice - zakaj nastane in kako si pomagati

17. 2. 2014

Bolečina v ledvenem predelu hrbtenice je najpogostejša bolečina gibal pri človeku v sodobni družbi. Poškodba v ledvenem delu zelo omeji našo mobilnost pri vsakdanjih opravilih, zato je pomembno razumeti njen nastanek, simptome in rehabilitacijo.

Bolečina v ledvenem predelu hrbtenice ni specifična bolezen. Gre za simptom, ki je posledica različnih drugih bolezenskih stanj.

Značilno je, da pri 85 odstotkih bolnikov z bolečino v križu, kljub obsežnim diagnostičnim preiskavam, nikoli ne ugotovijo vzroka za bolečino. Pri večini teh se stanje umiri v dveh do treh mesecih, ne da bi jih zdravili oz. operirali.

Bolečina v ledvenem predelu hrbtenice je lahko akutna, subakutna ali kronična. Najpogostejši vzroki zanjo so zvini, utesnitve živčnih vlaken, okvare kostnih in sklepnih delov hrbtenice. Najpogostejše akutne poškodbe so predvsem manjše poškodbe, ki povzročijo nategnitev ali delne raztrganine ligamentov, tetiv in/ali mišic v ledvenem predelu hrbtenice. Poškodba se lahko zgodi ob nenadnih preobremenitvah ali nepravilnih obremenitvah hrbtenice, lahko pa so posledica preutrujenosti struktur ob hrbtenici.

Kaj je nateg ledvenih mišic (lumbalni zvin)?

Nateg mišic ali preobremenitev ledvenega dela je najpogostejši razlog za bolečine v križu. Za nateg mišic v spodnjem delu hrbta se štejejo abnormalno raztegnjena ali strgana mišična vlakna.

Lumbalni zvin se zgodi, ko se ligamenti (statični stabilizatorji sklepa) strgajo od svojih priključkov. Razlikovanje natega od zvina je lahko težavno, saj obe poškodbi kažeta podobne simptome. Veliko zdravnikov obravnava obe poškodbi v kategoriji, ki ji pravimo 'mišično-ligamentne poškodbe' ledvenega dela hrbtenice. V splošnem ni pomembno, kako imenujemo nastalo težavo, ker sta zdravljenje in prognoza za zvine in natege ista.

Skoraj vsak izkusi bolečino v spodnjem delu hrbtenice vsaj enkrat v življenju – je drugi najpogostejši razlog za odsotnost na delovnem mestu v Sloveniji in razvitem svetu (prehlad povzroči več manjkajočih dni na delovnem mestu).

Dejstvo je, da skoraj vse poškodbe spodnjega dela hrbtenice nastanejo zaradi poškodbe mišice ali ligamenta.

Če ne poznate razloga za svojo bolečino v hrbtu, se posvetujte z zdravnikom. Nekateri opozorilni znaki resne poškodbe hrbtenice so: zmanjšanje kontrole mehurja in črevesja, progresivna šibkost v spodnjih okončinah, močna in neprestana bolečina.

Zakaj so zvini in nategi spodnjega dela hrbta tako pogosti?

Hrbtenica je podprta z velikimi mišicami, ki jih imenujemo paraspinalne mišice. Te mišice podpirajo hrbtenico kot težo celotnega zgornjega dela telesa. Pet ledvenih vretenc je povezanih z močnimi ligamenti, ki pomagajo ohranjati položaj hrbtenice.

Mišice, ligamenti in kosti skupaj omogočajo kontrolo in moč za skoraj vse aktivnosti. Ledveni del hrbtenice in njegove mišice potrebujemo za večino gibov in aktivnosti in zaradi tega je ledvena hrbtenica nagnjena k poškodbam.

Kakšni so simptomi poškodbe spodnjega dela hrbta?

Večina nategov in zvinov ledvenih mišic povzroči simptome, ki so izolirani na območje spodnjega dela hrbta in običajno ne povzročajo problemov v nogah, kot nekatere druge poškodbe hrbta.

Najpogostejši simptomi natega ledvenih mišic ali zvina so:

  • bolečina okoli spodnjega dela hrbta in zgornjega dela ritnic,
  • krč v spodnjem delu hrbta in bolečine, ki so posledica gibanja oziroma aktivnosti, ki izzvenijo s počitkom.
Kaj povzroča simptome bolečine v spodnjem delu hrbta in krče?

Ko so mišice v ledvenem delu hrbtenice zvite ali nategnjene, začne mehko tkivo otekati. Ta vnetni proces povzroča bolečine in lahko privede do mišičnega krča.

Ljudje so običajno presenečeni nad tem, kako boleč je lahko mišični nateg ali zvin, vendar to niso majhne poškodbe. Običajno pacienta prisili, da ostane v postelji dan ali dva, pusti pa simptome, ki so prisotni še tedne.

Običajno si 90 % pacientov popolnoma opomore od epizode mišičnega natega ali zvina v ledvenem delu šele v enem mesecu.

Zakaj imajo nekateri ljudje bolj pogoste mišične natege in zvine v ledvenem delu kot drugi?

Obstajajo faktorji, ki prispevajo k razvijanju problema tega tipa, ampak se simptomi pogosto pokažejo v nepričakovanih situacijah.

Najpogosteje se posamezniki, ki se jim razvije nateg ali zvin, ukvarjajo z aktivnostmi, ki predstavljajo nevarnost za njihov hrbet. To je lahko nagel hiter gib, dvigovanje težkega objekta ali pa zvijanje hrbtenice na nenavaden način.

Z znanjem o tem, kako pravilno obremenjevati hrbtenico in delovati preventivno, lahko preprečimo veliko bolečin in se izognemo poškodbam hrbtenice.

Nekateri dobro znani dejavniki, ki prispevajo k bolečinam v spodnjem delu hrbta, so:

  • slaba fizična pripravljenost,
  • telesne nesimetrije,
  • prekomerna telesna teža,
  • nepravilno obremenjevanje hrbtenice in s tem pogojeni slabi telesni vzorci telesa.

Zdravljenje mišičnega natega v ledvenem delu je potek, ki ga je treba razumeti. Ko poznate razlog svojih simptomov, lahko začnete zdravljenje. Ob nepoznavanju izvora težav je potreben pregled pri zdravniku, saj je za vsako zdravljenje potrebna diagnoza.

So stanja ledvenega dela hrbtenice, ki potrebujejo takojšnje zdravljenje, in obstajajo tehnike, ki lahko zmanjšajo obremenitve in popravijo vaše telesne vzorce.

Predstavljamo štiri preproste korake pri akutni bolečini

1. korak: Počitek

Prvi korak pri zdravljenju mišičnega natega v ledvenem delu je počitek. Oteklina med počivanjem izzveni, simptomi mišičnega krča pa se zmanjšajo. Počitek v postelji naj bi se začel kmalu po poškodbi, ampak naj ne bi trajal več kot 48 ur.

Medtem ko je pomembno, da poškodovane mišice počivajo, je enako pomembno preprečiti, da mišice postanejo šibke in okorne. Ko se akutno stanje izboljša, se počasi lotite raztezanja in osnovnih vaj za krepitev.

2. korak: Zdravila

Dve skupini zdravil sta še posebej v pomoč pri zdravljenju akutnih simptomov natega ledvenih mišic.

Prva skupina so zdravila proti otekanju. Ta pomagajo kontrolirati oteklino, ki je bila povzročena s poškodbo in pomagajo pri zmanjševanju bolečine. Možnosti je veliko, zato se pogovorite s svojim zdravnikom o tem, katera možnost bi bila za vas najbolj primerna.

Druga skupina so mišični relaksanti. Ponovno je veliko različnih možnosti, o katerih se posvetujte z zdravnikom. Ta skupina zdravil ima sedativni učinek, zato jih je treba uporabljati previdno.

3. korak: Vaje

Pravilna in predhodna fizična pripravljenost je pomembna za preprečevanje tovrstnih poškodb kot tudi za rehabilitacijo po poškodbi. Izključno z izbiro pravih vaj raztezanja in krepitvijo mišic lahko pomagate kontrolirati oteklino in bolje usposobili mišice ledvenega dela.

Vaje med izvajanjem nikoli ne smejo biti boleče. Brez preprostih vaj, ki aktivirajo globoke mišice stabilizatorjev, lahko postanejo mišice spodnjega dela hrbta šibke in nepripravljene na vsakdanje obremenitve. Ko se poškodba pripeti (odvisno od njene intenzivnosti), je telo težko povrniti v stanje pred poškodbo in popolnoma okrevati.

Pomembno je razumeti, da so lahko kljub 'dobri formi' mišice spodnjega dela hrbtenice šibke in neaktivne. Ko se enkrat ta predel poškoduje, je treba izvajati specifične vaje za hrbtenico, kolke in trebušne mišice.

Gre za relativno preproste vaje, ki omogočajo razvijanje mišičnih struktur, ki jih pri napornih športnih dejavnostih sicer ne razvijamo.

4. korak: Nadaljnje ocenjevanje

Če vas simptomi spremljajo tudi po zdravljenju, je najboljša rešitev ponovni zdravniški pregled. Upoštevati bi bilo treba tudi druge vzroke za bolečino v hrbtu in morda poseči po rentgenu ali drugih preiskovalnih postopkih, ki bi bili potrebni za točno diagnozo.

Nedvomno je ena izmed najboljših metod za obravnavo stanja preventivno ravnanje. Če izberete aktivnost, ki krepi tako globoke mišice (stabilizatorje) kot tudi bolj površinske mišice (mobilizatorje), boste zagotovo svojemu telesu omogočili kar se da dobro podporo in ravnali v skladu s tistim, kar potrebujete glede na svoj življenjski slog.

Najpomembnejši element pri doseganju dobrih rezultatov (tudi po poškodbi) je zagotovo vztrajanje pri pravilni aktivnosti, ki nam mora postati način življenja in se integrirati v podzavest.

Ker imamo samo eno telo, je torej vredno razmisliti o njem in mu pomagati. Ne nazadnje si ob pojavu bolečine najpogosteje želimo, da ta izzveni. Si predstavljate, da imate možnost, da se bolečina sploh ne pojavi?

Špela Jakša, pilates studio Peti element

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri