10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša

Ali spijete dovolj vode?

Ali spijete dovolj vode? (foto: Profimedia) Profimedia
28. 11. 2016

Poleti zaradi visokih temperatur ozračja telo kar samo kliče po vodi. A tudi v hladnejših mesecih bodite prav vsak dan pozorni na to, koliko vode spijete. 

Voda predstavlja od 60 do 70 % naše telesne teže in v njej ves čas potekajo vsi življenjski procesi. Pri otrocih je delež vode v telesu večji, s starostjo pa se zmanjšuje.

Človeško telo in voda

Voda igra pomembno vlogo pri uravnavanju telesne temperature. Preko krvi oskrbuje celice s hranili in kisikom ter odplavlja odpadne snovi. Prisotna je v prebavnih, sklepnih in drugih telesnih tekočinah, kjer varuje organe in vezivna tkiva.

Vodo izgubljamo preko kože z znojenjem, preko ledvic z urinom, preko pljuč z izdihanim zrakom in preko črevesja z iztrebki. Po navedbah Nacionalnega inštituta za javno zdravje "pri normalni aktivnosti z znojenjem izgubimo do liter vode dnevno, medtem ko pri enourni intenzivni vadbi ali pri visoki zunanji temperaturi izgubimo več kot liter vode na uro."

Kako vemo, kdaj nam vode primanjkuje?

Zelo jasen pokazatelj pomanjkanja vode v telesu je temno rumen ali rumenorjav urin. Tedaj vemo, da moramo izgubljeno vodo hitreje nadomestiti. Nekaj vode sicer zaužijemo s hrano, nekaj je nastane med presnovo hranil, a gre za manjše količine.

"Za osnovne fiziološke potrebe, torej preživetje, naj bi v povprečju zadoščala dva oziroma trije litri vode dnevno, pri otrocih do 10 kg pa naj bi ta količina znašala en liter na dan."

Akutna in kronična dehidracija

"Dehidracija ali pomanjkanje vode v telesu je posledica nezadostnega nadomeščanja izgubljene tekočine, torej premajhnega vnosa ali povečane izgube," še opozarjajo na NIJZ.

Akutna dehidracija nastane ob intenzivni telesni aktivnosti, akutni driski ali med bruhanjem, takrat so možne večje izgube vode. "Kronična dehidracija pa nastane zaradi nezadostnega nadomeščanja tekočin v daljšem časovnem obdobju. Lahko je blaga, zmerna ali huda. Večja dehidracija lahko vodi v smrt."

Kako prepoznati dehidracijo? 

Ko smo dehidrirani,

  • občutimo glavobol in utrujenost,
  • izgubimo apetit,
  • naša usta postanejo suha,
  • pulz je pospešen.

Opazimo zmanjšano prožnost oziroma napetost kože in zmanjšano vlažnost sluznic, vdrte oči.

"Subjektivni znak dehidracije je žeja. Okolje, starost, spol vplivajo na mehanizem žeje. Otroci in starejši imajo lahko zmanjšan občutek žeje. O stopnji dehidracije se orientiramo predvsem po količini in barvi urina."

Več: 11 pomembnih znakov, da premalo pijete

Voda naj bo prva tekočina

"Pri izgubi nad 3 % telesne teže je treba za ustrezno nadomestilo uživati hrano (sol, sladkor) oz. izoosmolarne tekočine. Pitja vode ne smemo nadomestiti s pitjem kave, pravega čaja, gaziranih in alkoholnih pijač. Kofein in alkohol delujeta blago diuretično, zato pospešita izločanje vode iz telesa. Vodo lahko v telo vnašamo neposredno v obliki tekočine: voda, mleko, juha ali posredno kot sestavino hrane: sadje in zelenjava so pretežno iz vode. Obnašajte se preventivno - pričnite in zaključite dan s kozarcem vode, vmes pa jo pijte še večkrat na dan«, še svetujejo na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje. Naše telo namreč vodo izloča tudi med spanjem.

 

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri