10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša

Komu zaupati svoj hrbet?

30. 6. 2005

MH vam ponuja 6 rešitev za odpravo bolečin v križu. Ugotovite, katera bo najprej in najbolje odpravila vaše križe.

Rjovenje budilke ob 6. 30: bolečina

Sredi sladkih sanj najprej grozen zvok budilke – občutek, kot da vam bo odneslo pol glave. Ko pa se končno še čisto krmežljavi hočete skobacati iz mehke, tople postelje, vas doleti še ena dobrodošlica v prelepo sončno jutro – severno od zadnjice, vse do ramen neznosna bolečina. Zmožni ste le zagodrnjati: “Pa ne že spet …” Občutek nemoči, ko čutite vsako hrbtno mišico posebej. Ko se vam zdi, da se je vaša hrbtenica razprla kot zadrga, ki se odpira na obeh koncih. “Ah, že vem. Otrok. Včeraj zvečer, ko sem svojega najmlajšega sina dvigoval iz vozička, sem imel občutek, da je nekaj v hrbtenici preskočilo. Toda bolečina ni bila huda. Nikakršna v primerjavi z zdajšnjo. ”

Bolečina v križu je vsako jutro spremljevalka številnih sitnih šefov, tajnic pa nejevoljnih policistov in taksistov in mnogih drugih voznikov, ne nazadnje tudi tečnega soseda, ki že pred sedmo zjutraj z vrtalnim strojem uničuje vaša nežna ušesa. Bolečina v križu je drugi najpogostejši vzrok za odsotnost z dela, takoj za prehladom. Približno 70 do 80 odstotkov ljudi vsaj enkrat v življenju doživi značilno bolečino v križu. To je tudi eden od najpogostejših razlogov za obisk pacienta pri zdravniku splošne medicine, ortopedu ali fiziatru. Bolečina v križu sama ni bolezen, ampak le znak, ki zdravnika napelje na ugotavljanje vzrokov.

Ti so mnogoštevilni, od poškodb do staranja. Večina primerov bolečin v križu ni težkih in se hitro pomirijo s preprostim zdravljenjem, ki vam ga predpiše zdravnik. Navsezadnje je bolečina v križu zelo dobra tržna niša: instant knjižnih uspešnic, kako samozdraviti bolečine v hrbtu, je ogromno.

Če na Googlu vtipkate omenjeno besedno zvezo, dobite približno 150 zadetkov v slovenščini in skoraj 25 milijonov (! ) v angleščini. Pa v tej številki ni vključenih zadetkov o hrbteničnih opornicah, ortopedskih vzmetnicah in vzglavnikih, hladilnih in ogrevalnih napravah, skratka pripomočkih, ki tako ali drugače lajšajo omenjene težave. Prav tako niso vključene strani o ortopedih, fiziatrih, fizioterapevtih, akupunkturi.

Zdravstvena zavarovalnica dobiva sive lase od enormnih stroškov. Vso divizijo “križebolcev” pa bolj zanima, ali sploh kdo ali kaj lahko pomaga! Da bi vsaj približno našli zadovoljiv odgovor na to vprašanje, smo se prelevili v Odiseje za lumbago (to je namreč medicinski izraz za ostre bolečine v križu) in skušali objadrati glavna mesta, kjer poznajo recept za vaše težave. Iskali smo odgovore na vprašanja: Ali je akupunktura učinkovita? Lahko sami z avtosugestijo vplivamo na zmanjšanje bolečin? Ali so kiropraktiki res edini, ki so vredni našega zaupanja? In ali bi mi žena dovolila obisk pri gejši, da bi mi hodila po hrbtu? (Na to je odgovor hiter: “Ne! ”) Namen prispevka je, ugotoviti oblike za lajšanje akutnih bolečin in najti trajne rešitve za preprečitev ponavljanj.

Družinski zdravnik

Večina mladih ljudi obišče svojega izbranega zdravnika zelo redko, mogoče zaradi kakšnega padca ali vreznine, morebiti še zaradi ponavljajočih se glavobolov, nespečnosti in napetosti. V starostni skupini nad trideset let pa je med pacienti zagotovo veliko takih z bolečinami v križu. Ja, hrbtenica je zapletena in svojeglava zadeva. V popolnoma pokončni drži lahko posameznik dvigne skoraj 450 (! ) kilogramov. Toda že rahlo nerodno dvigovanje otroka lahko povzroča neznosne bolečine. Rekli smo že, da je akutna bolečina v križu drugi najpogostejši vzrok za obisk osebnega zdravnika in da prizadene 70 do 80 odstotkov ljudi najmanj enkrat v življenju.

Od vseh bolnikov z bolečinami v križu jih ima 12 odstotkov ishialgijo. To pomeni, da bolečine v križu povzročajo težave tudi v nogah. Bolečine se tja bodisi širijo bodisi človek občuti mravljinčenje in slabost mišic nog ali pa so težave omejene na noge (zadnji del stegna, golen, tja do konice palca). Težave so večje pri premikanju, če pa človek najde primerno lego, se nekoliko omilijo. Omenjenim težavam se po domače reče išias. So posledica ukleščenja živca, ki oživčuje večino mišic nog.

Zelo redko je ukleščenje spodnjega dela hrbtenjače urgentno stanje. Poleg bolečin v obeh nogah odpove nadzor mehurja in črevesja; moški ni zmožen erekcije in ejakulacije; navzoče so tudi motnje v občutkih na notranji strani stegen in v presredku. V tem primeru je potrebna kirurška sprostitev živcev še isti dan.

Kljub pogostnosti pa imajo bolečine v križu relativno blag potek bolezni, saj se le pri petih odstotkih bolnikov podaljša in postane kronična. Pri hudih bolečinah zdravnik večinoma predpiše sredstva za lajšanje bolečin (analgetike), bodisi v obliki injekcij bodisi tablet. Vaš zdravnik vam bo najprej predpisal lekadol, če pa so bolečine hujše, pa npr. ketonal ali naklofen. Pomembno je, da zdravila prizadeti jemlje redno, ne le občasno. Zaradi hudih bolečin mnogi nekaj dni počivajo, vendar je treba poudariti, da ni hitrejše ozdravitve. Če pa bi vas žena rada razvajala, potem se ji kar prepustite. Pa ne preveč. Nekdanji nasveti o ležanju na deski so preživeli. Čim prej se vrnite v normalne življenjske tirnice. Telesno dejavnost vsak dan stopnjujte. Z vztrajanjem pri aktivnosti se hitreje odpravi bolečina, zmanjša se kronična onesposobljenost in skrajša odsotnost z dela. Šefi bodo zelo veseli tega, da vam bo zdravnik svetoval čim prejšnjo vrnitev na delovno mesto.

Ko težave izzvenijo, si je najpomembneje prizadevati, da se ne bi ponovile. Vaje za krepitev hrbtnega mišičja in seveda pravilno dvigovanje bremen sta najboljša recepta.

Hrbtenica se začenja degenerativno spreminjati že od tridesetega leta in tovrstne spremembe pogosto povzročijo bolečine. Zelo pogosto se tudi zgodi, da se ploščica, ki povezuje sosednji vretenci, izmakne s svojega mesta in stisne živce (herniacija diskusa).

Če se težave ponavljajo, vas lahko vaš zdravnik napoti k specialistom v ambulanto za lajšanje bolečine, k ortopedu, tudi na fizioterapijo ali akupunkturo.

Pri več kot 90 odstotkih težav z bolečinami v križu pacient nima razloga za zaskrbljenost, saj bo popolnoma ozdravel v nekaj dneh ali tednih. Vedeti morate, da se težave lahko ponovijo, vendar ne pustijo trajnih posledic. Napotitev k specialistu v teh primerih ni potrebna.

Akupunktura

Mnogi bralci najbrž poznajo to metodo. Akupunktura je metoda zdravljenja, pri kateri se posebne kovinske igle vbadajo v telo na točno določenih mestih. Namen tega je preprečevati in zdraviti bolezen. Beseda akupunktura je latinskega izvora – acus pomeni igla in pungare prebadati. Akupunktura ima številne učinke in bi lahko bila široko uporabljena metoda zdravljenja (mimogrede, Zdravniška zbornica Slovenije jo je dovolila kot uradno metodo zdravljenja v Sloveniji): izboljša lokalno prekrvitev, neposredno stimulira kožne živce, kar poveča prekrvitev in delovanje notranjih organov, stimulira mišice in tetive, aktivira mehanizme za blaženje bolečine, ima vlogo pri uravnavanju telesne temperature.

Številni pacienti z degenerativnimi spremembami sklepov, zlasti starejši, pri katerih so protivnetna in protibolečinska zdravila brez pravega učinka ali pa z neželenimi stranskimi učinki, kjer tudi kirurško zdravljenje ne bi več prineslo izboljšanja ali pa je kirurški poseg preveliko tveganje zaradi drugih obolenj, so kandidati za zdravljenje

z akupunkturo.

A pozna kdo korenjaka, ki se ne boji igel? Dokler jih ne vidi … Zbadanje pri akupunkturi ne boli prav nič, pravijo tisti, ti obiskujejo mojstre akupunkture. Vse, kar se pri postopku sliši, je tlesk s prsti. No, skoraj vse. Nekateri vbodi nekoliko zabolijo, govorim iz lastnih izkušenj. Drugi spet ne. Predvsem tiste, ki jih zbodejo na križ. Igle naj bi omrtvile živce. Mišica zadrgeta za nekaj sekund, potem pa se sprosti.

Pri bolečinah v križu te zbodejo s približno petnajstimi iglami. Dve na vsako stegno, tri do štiri na vrh zadnjice, preostale pa na spodnji del hrbta. Nepremično je treba ležati na trebuhu okoli deset minut. Nato pa lahko sledi še “naelektritev”. Nikar se ne prestrašite, vaš hrbet ne bo mestna razsvetljava! Električni tok prek igel pomaga pri sproščanju mišic. Pa še drugi učinki: ugasnjene luči, prijetna glasba, mir. Mišice postanejo mehke, križ je neboleč. Akupunktura resnično pomaga. Veliko raziskav podpira njeno uporabo prav pri lumbagu. Če tej alternativni metodi verjamete ali ne, je njen učinek enak. Z merjenjem delovanja možganov (EEG) so ugotovili, da akupunktura spreminja poti v njih.

Koliko ponovitev je potrebnih, da bolečine izzvenijo, je odvisno od jakosti težav. Večini pacientov zadostuje tri do šest seans. Treba se je zavedati, da akupunktura ni instant metoda, potrebna sta čas in potrpežljivost.

Akupunktura deluje:

a analgetično

a protivnetno s sproščanjem endogenih kortikosteroidov

a sprošča mišice v krču

Kiropraktiki

“Zdravniki za križ”, kot jim marsikdo reče, trpečega poležejo na posebno pregibno mizo. Ko se pacient uleže na mizo, je poln upanja. Po obravnavi bolečin ne bo več … Kiropraktik, preden se loti svojega pacienta, pregleda rentgenske posnetke in morebitne slike magnetne resonance. Da ugotovi, kje je defekt in na kaj se mora osredotočiti. Na rentgenskem posnetku poveže prsnico in medenico: “Ali vidite te krivine? Ne bi jih smelo biti. Potrudil se bom, da jih bom izravnal. ” Pregleda tudi stranski posnetek hrbtenice: “Kot med tema vretence je preoster in pritiska na disk. Skušal ga bom nekoliko izravnati. ” Morate priznati, da njegove besede zvenijo zelo prepričljivo. Ko pacient leži na mizi, se kiropraktikovi prsti sprehodijo po hrbtenici. Ko dospejo do kritičnega mesta, se mojster ustavi, nekoliko dvigne hrbtenico in izvede nekaj hitrih, sunkovitih gibov.

Če po nekaj poskusih ni “klika”, potem se loti druge manipulacije: obe dlani položi na spodnji del hrbta in roke silovito potisne naprej. Hrbtenica naredi “klik”. Različne kiropraktične šole imajo svoje urnike: najprej so obiski pogostejši, potem pa postajajo vedno redkejši. Na primer: štiri tedne trikrat na teden, nato štiri tedne dvakrat na teden in zatem štiri tedne enkrat na teden.

Komentar: Kiropraktiki so učinkoviti. Po osmih obiskih so bile moje bolečine bistveno manjše. Velja poskusiti!

Psihološke metode lajšanja bolečin

Telo se na bolečino odzove s stresom: koncentracija stresnega hormona kortizola se zviša, poviša se tudi pritisk, mišice postanejo zategnjene. Omenjene reakcije obstoječo bolečino še okrepijo. Včasih so bolečine zaradi tega telesnega odziva hujše kot pa zaradi poškodbe same.

Na srečo se hkrati s stresnim odzivom začenja tudi sproščanje telesa, kar nasprotuje učinkom stresa. Koncentracija kortizola in adrenalina (ta zvišuje frekvenco srca) padeta, medtem ko se koncentracija dušikovega oksida zviša (snov, ki širi žile).

Meditacija je najhitrejša in najlažja metoda, za spodbuditev sproščanja. Se vam zdi to prezapleteno? Nič manj učinkovita metoda ni humor. Pa če se še nekoliko vrnem k meditaciji. Sploh se je da hitro naučiti. Tisti, k zadevo vodi, govori z nizkim, počasnim glasom, enolično, besede ponavlja (kar je verjetno najpomembnejši element meditacije).

“Vaša desna dlan je topla. ”

“Vaša desna dlan je težka. ”

Še nekaj podobnih trditev, nato pa se enaki stavki ponovijo za levo dlan, obe roki, oba podplata, obe nogi.

Skušajte meditirati nepretrgano po eno uro (idealno je zjutraj in zvečer) oziroma kot vam dopušča čas. Pomembno je, da meditirate redno. Redna in pravilna meditacija bo v vaše življenje prinesla mir in duhovno moč. Meditacija je najmočnejše sredstvo za umsko in živčno sprostitev in krepitev. Um postane miren in stabilen v vsakršnih življenjskih situacijah.

Komentar: Brez pretiravanja, vendar tovrstno sproščanje sodobnemu človeku zelo koristi. Dvajset minut mine, kot bi pihnil. Počutje je fenomenalno. Bolečine se razblinijo kot milni mehurček.

Psihologi in vedenjski terapevti pravijo, da je bistvo metode v odvračanju pozornosti. Osredotočenje na druge zadeve je namreč zelo v pomoč, zlasti ljudem, ki trpijo kronične bolečine. Poleg meditacije je enako učinkovita tudi kakšna tiha dejavnost, ki posrka vašo pozornost in zmanjša stresni odziv organizma.

Še en mogoče uporaben podatek: skoraj polovica ljudi, ki trpi zaradi depresije, ima tudi kronične bolečine. Torej bodite pozorni tudi na znake, kot so nespečnost, izguba apetita, motnje koncentracije. Meditacija je enako preprosta kot jemanje katerega od antidepresivov. Nedavna študija je pokazala, da novejši antidepresivi statistično značilno bolj zmanjšujejo bolečine v križu kot pa placebo.

Napotki za uspešno meditacijo:

a Skušajte meditirati redno, vedno na istem kraju in ob istem času. Tako lahko najhitreje umirite um.

a Najprimernejši čas je zgodaj zjutraj ali ob mraku.

a Sedite v stabilnem, udobnem položaju s prekrižanimi nogami in zravnano, a ne napeto hrbtenico in vratom.

a Med vadbo se skušajte umiriti: pozabite na preteklost, sedanjost in prihodnost.

a Če se težko umirite, lahko na začetku zavestno nadzorujete dihanje. Začnite s petminutnim globokim preponskim (trebušnim) dihanjem, da pride kisik v možgane. Nato dihanje upočasnite, da postane komaj opazno.

a Dihanje naj bo ritmično, po tri sekunde za vdih in ravno toliko za izdih.

a Na začetku pustite um, naj “skače” z misli na misel. Sčasoma se pomiri. Ne silite ga k mirnosti, ker ima to ravno nasprotni učinek in otežuje meditacijo.

a S pozornim in budnim umom ves čas spremljajte dihanje, vsak vdih in izdih. Pri tem se zavedajte, kdaj vdihujete in kdaj izdihujete. Ves čas bodite pozorni in budni. Vsakič ko um uide drugam, to ozavestite in ga brez prisile usmerite nazaj na spremljanje dihanja. Tako se um umiri in osredotoči.

a Ko vam uspe vsaj nekaj minut brez prekinitve spremljati dihanje, usmerite pozornost na področje nad zgornjo ustnico in pod nosnicami. Opazujte vse občutke, ki se pojavljajo na tem (in samo na tem) ozkem področju. Kakršnikoli občutki že se pojavijo (srbenje, trzanje, hlad, vročina, mravljinci itd. ), ohranjajte um miren in osredotočen. Ne reagirajte niti z odporom na neprijetne občutke niti z navezanostjo na prijetne.

a Če se zdi, da na omenjenem področju ni nikakršnih občutkov, se vrnite na spremljanje dihanja in pozneje poskušajte še enkrat. Vztrajajte, a ne silite uma. Pustite mu, da se umiri.

Kirurgi

Na trgu že nekaj časa obstajajo posebni ortopedski čevlji, ki imajo v peti posebne blažilce, ki vsaj deloma razbremenijo hrbtenico. So izredno lahki, primerni tudi za vroče poletne dni. Kirurgi svetujejo, da človek, ki zmore prenašati dolgotrajno bolečino v križu, vztraja pri drugih metodah lajšanja težav. Operacija je resnično zadnja možnost, vendar tudi kirurgi ne morejo delati čudežev. Hrbtenice v celoti se ne da zamenjati, tako kot na primer ledvic ali kolkov. Ortopedi najprej svetujejo hujšanje, saj je prevelika teža dodatna obremenitev za že starostno spremembe hrbtenic. Hkrati priporočajo krepitev hrbtnih mišic in hrbteničnih vezi. In seveda tudi povečanje gibljivosti. Vse našteto se doseže s – telesno aktivnostjo.

Komentar: Raztezanje in krepitev sta absolutna prijatelja spodnjega dela hrbtenice. Ne glede na to, kakšna je zdravnikova diagnoza. Iz povedanega lahko razberemo, da ni smiselno, da se s svojimi težavami najprej odpravimo k ortopedu. K specialistu je smiselno iti šele po neuspešnem večtedenskem konservativnem zdravljenju. Neka raziskava je pokazala, da 60 odstotkov bolečin v križu mine v treh tednih, ne glede na to, kako se zdravijo.

Ne počnite nič dragega in nevarnega. Najboljša rešitev je – in obstaja veliko raziskav, ki to potrjujejo – telesna vadba.

Fiziatri

Neusmiljena resnica, ki nas vse preganja že od dopolnjenih trideset let, je, da se staramo hitreje, kot si sploh upamo pomisliti. Že v vrtcu so nas vzgojiteljice opozarjale na slabo držo! Le kdo jih je poslušal?

Fiziatri so zdravniki specialisti, ki si bolnika skozi proces medicinske oskrbe prizadevajo vnovič usposobiti za neodvisno in aktivno življenje. Hkrati potekata fizikalna in tudi psihološka terapija. Pacient se z njimi sreča po obsežnih operacijah (npr. kolka), hudih poškodbah, možganski kapi in podobno.

Pod skrbnim nadzorom delajo pacienti z bolečinami v križu vaje za krepitev različnih mišičnih skupin: kvadricepsov, golenskih mišic, hrbtnih mišic. Sledijo vaje za raztezanje.

Komentar: Razodetje. Druge metode omogočajo trenutke brez bolečin. Po nekaj seansah pod strokovnim nadzorom in vsakodnevnem raztezanju mišic pacient občuti veliko olajšanje. Po dolgih mesecih, letih se naenkrat zbudi brez bolečin. Počuti se prerojenega.

Rehabilitacijska vadba je namreč usmerjena tudi v najgloblje plasti mišic, ki so neposredno ob sklepnih ovojnicah. Okrepljene mišice dajejo večjo stabilnost hrbtenici. Veliko raziskav je ugotovilo, da se ob bolečinah mišice v bližini obolelega mesta deaktivirajo. Nato pa se zelo težko vnovič aktivirajo, postanejo preveč ohlapne, prešibke. Vas zanima, kakšen je recept za krepitev teh mišic? Premišljeni, drobni gibi z majhno amplitudo. Bistvena je kakovost giba, ne pa kolikost. Če so gibi pretirano energični in preveč siloviti, bodo velike močne mišice kompenzirale nezmožnost malih.

Katera je najboljša rešitev?

Če se vam zdi, da smo vam predstavili preveč metod za lajšanje vaših težav, in če ne veste, katera je za vas najboljša, vam svetujemo naslednje. Mirne duše lahko izpustite akupunkturo, kiropraktiko, meditacijo pa tudi medikalizacijo, ki so sicer zelo dobre rešitve za začasno lajšanje bolečin. Če jih boste uporabili, nikar ne pozabite naslednjega: ponujajo vam možnost, da se v trenutkih brez bolečin lotite krepitve mišic. Kajti brez krepitve telesa ste obsojeni na večno čakanje po raznih čakalnicah.

Če se želite izogniti odisejadi milijonov ljudi različne starosti, različnega indeksa telesne mase … se veliko gibajte. Ne zadovoljite se z minimumom (trikrat na teden po pol ure aktivnosti, pri kateri se preznojite). Trenirajte vsak dan. Nizka cena za normalno življenje.

Tudi če pozabite na vse metode, ki smo vam jih predstavili, pa nikar ne bodite preveč pasivni! Za svoje zdravje lahko sami naredite največ – s telesno aktivnostjo!

Mateja Strbad

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri