10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
10 razlogov, zakaj (ne) imeti aktivno dekle
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
Modrosti naših babic: vlaganje v kozarce in pripravljanje ozimnice
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša
6 znakov, da ste izjemno občutljiva duša

Negativni vplivi čevljev z visoko peto

Negativni vplivi čevljev z visoko peto (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
29. 3. 2013

Moda ima svojo pot in se včasih sploh ne ozira na udobje ali naš zdravstveni status. To, da nam lahko škodi, nekaterih sploh ne moti ali pa se potolažijo z znanim rekom 'za lepoto je treba potrpeti'.

Ne dvomim o tem, da se je smiselno potruditi, če želimo doseči neki cilj, vendar ne pozabimo na posledice. Te nam lahko tudi zagrenijo življenje.

Za nošenje petk, kot jim radi rečemo, se ženske jasno rade odločajo, saj poudarjajo nekatere atribute ali nadomestijo pomanjkanje nekaterih, kot je npr. telesna višina. Vem, da smo na to posledično vplivali tudi moški, ki jih nekako usmerjamo in spodbujamo k nošenju petk. Vendar se je dobro vprašati, ali je pridobljeno vredno mišičnega neravnovesja, težav s telesno držo in povečanim tveganjem za nastanek katere izmed poškodb.

Mogoče menite, da pretiravam, zato mi dovolite, da vam v nadaljevanju predstavim, zakaj nam nošenje visokih pet lahko prinaša težave in kaj lahko storimo, da jih omilimo ali preprečimo.

Naše telo je izredno prilagodljivo in se zato dokaj hitro prilagodi na nekaj, kar se večkrat ponavlja. Vsakič, ko je dlje čas izpostavljeno nekemu netipičnemu položaju, se nekatere mišice prilagodijo tako, da se skrajšajo in prekomerno napnejo, medtem ko se druge podaljšajo ter postanejo šibkejše.

Ko se to zgodi na enem izmed področij, ta sprememba vpliva tudi na preostala, saj telo vedno deluje kot enota.

Verjetno poznate tipično sključeno držo tistih, ki veliko sedijo, ali pa ste že slišali za bolečine v ledvenem delu hrbtenice, ki so velikokrat posledica daljšega sedenja. Podobni primeri se dogajajo tudi med tekači ali kolesarji, ki imajo nesorazmerno razvite mišice, zaradi česar se pojavljajo poškodbe, kot je na primer tekaško koleno.

Neprijetne posledice lahko občutite tudi ob nošenju čevljev z visoko peto.

Med hojo v visokih petah sta tako stopalo kot gleženj prisiljena v nenaraven položaj. Če vam ni jasno, zakaj nenaraven, predlagam, da poskusite stopiti v podoben položaj brez čevljev in poskušate razumeti, zakaj naj bi to predstavljalo težavo.

Kaj hitro boste ugotovili, da je večino naše teže na prstih, zgornja stran stopala je raztegnjena, medtem ko so ahilova tetiva in mečne mišice skrajšane bolj, kot bi bilo treba. Če k temu dodamo še sile, povzročene med hojo, si lahko mislimo, kaj vse se dogaja z našim telesom.

V eni izmed raziskav, ki je bila izvedena leta 2010, so ugotovili, da so mečne mišice pri tistih, ki redno nosijo čevlje z visoko peto, skrajšane precej bolj kot pri tistih, ki visokih pet ne nosijo oz. jih nosijo le občasno. Zaradi tega je zmanjšan tudi obseg giba v skočnem sklepu. Če se vam to zgodi, obstaja velika verjetnost, da boste občutili bolečine takrat, ko ne boste nosili 'petk' ali boste hodili bosi.

Vpliv nošenja visokih pet

Slika 1. Vpliv nošenja čevljev z visoko peto na našo držo.

Na sliki 1 vidimo prilagoditev telesne drže.

  • Primer A kaže osebo brez obutve z visoko peto, ko je teža razporejena enakomerno;
  • primer B prikazuje, kaj bi se zgodilo, če se naša telesna drža ne bi prilagodila – telo bi bilo nagnjeno naprej in teža bi bila preusmerjena na sprednji del stopala;
  • primer C predstavlja prilagoditev naše drže – telo se mora za ohranjanje ravnotežja s pomočjo krčenja mišic nagniti nazaj, kar poveča stres na kolenski sklep, sprednji del stopala ter mišice nog in hrbta.

Torej ko se nekatere mišice skrajšajo in prekomerno napnejo, to vpliva na ravnotežje celotnega telesa, to pa povzroči, da nismo več sposobni ohranjati nevtralne drže, niti ko nismo obuti v čevlje z visoko peto.

Skrajšane mečne mišice lahko povzročijo tudi padec stopalnega loka, kar vodi do ploskega in prekomerno proniranega stopala. To pa lahko vpliva na pojav že omenjenega sindroma 'tekaškega kolena', tudi če sicer nismo tekači. Pojavijo se lahko še številne težave, kot so plantarni fascilitis ipd. S samim nošenjem petk pa omogočamo tudi nastanek deformacije nožnega palca.

Zaradi mišičnega nesorazmerja postane gleženj nestabilen, zato smo lahko bolj podvrženi zvinom. Nestabilnost skočnega sklepa vodi do spremenjenega razmerja sil v kolenu, to pa spet poveča tveganje za poškodbe kolena.

Če je razmerje sil v kolenu spremenjeno, se to lahko prenese tudi na kolčni sklep ter od tu na hrbtenico. Ne smemo zanemariti, da smo zato podvrženi bolečinam v hrbtenici in/ali glavobolom. Skratka z nošenjem višjih pet smo lahko izpostavljeni precejšnjim težavam.

Vse to so razlogi, zakaj je pametno proti temu delovati preventivno, oziroma zakaj izbrati ustrezno rešitev, če so se težave že pojavile. Pri preventivi ali kurativi je ena izmed ustreznih izbir tudi valjanje mečnih mišic.

Resda sem v članku izpostavil zgolj uporabnice nežnejšega spola, vendar če bi nosili čevlje z visoko peto moški, bi vse omenjeno veljalo tudi za nas. Ne glede na to, kdo je torej uporabnik takšnih čevljev, naj jih nosi le občasno, npr. ob posebnih priložnostih, ne smemo pa pozabiti, da s primerno in redno skrbjo za svoje telo lahko rešimo oziroma preprečimo skorajda vse težave.

Dalibor Todorović, prof. šp. vzg.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri