To so astrološka znamenja, ki se bojijo ponovno ljubiti
To so astrološka znamenja, ki se bojijo ponovno ljubiti
Najlepše kolesarske poti v Sloveniji
Najlepše kolesarske poti v Sloveniji
3 preprosta pravila, kako se znebiti maščobe na trebuhu
3 preprosta pravila, kako se znebiti maščobe na trebuhu

Visok krvni pritisk

Visok krvni pritisk  (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
26. 3. 2011

Težave z visokim krvnim pritiskom ima več kot 1,5 milijarde ljudi po vsem svetu, toda niti polovica njih se ne zaveda, da v telesu nosijo tempirano bombo in da si v bistvu lahko pomagajo tudi sami. Največja težava visokega krvnega pritiska je, da veliko let sploh ni opaziti simptomov bolezni, odkrije pa se ga po čistem naključju. Svetujemo vam, kako si lahko pomagate sami in kaj lahko za vas naredi moderna medicina.

Nevaren zastoj v žilah

Pri nezdravljenem visokem krvnem pritisku se odebeli levi srčni prekat, pogojno pa pride do kronične, življenjsko nevarne insuficience srčne mišice. Poapnijo lahko tudi žile. Ker kri tako ne more več neovirano teči po žilah, srcu začne zmanjkovati kisika.

Visok krvni pritisk je kriv za skoraj 90 odstotkov vseh kapi, trpijo pa tudi ledvice. Brez ustrezne terapije lahko ta razstrupljevalni organ celo odpove. Včasih se težavam pridruži še odstopanje mrežnice, kar ogrozi vid. Če ste torej stari več kot 30 let, si vsaj enkrat letno preglejte vrednosti krvnega pritiska.

Kaj povzroča visok krvni pritisk?

Glavni vzrok za visok krvni pritisk je prekomerna telesna teža. Zlasti maščev­je okoli trebuha proizvaja ogromno hormonov, ki zvišujejo pritisk. Pri 40 do 50 odstotkih pacientov je za visok pritisk kriva tudi prekomerna uporaba soli. Ta namreč spodbuja krvne žile h krčenju ter jih tako izpostavi večjemu pritisku.

Po tretjem kozarčku postane sovražnik žil tudi alkohol. Srčni utrip se pospeši, skozi telo pa se načrpajo povečane količine krvi. Protinapetost žil zopet zviša krvni pritisk. Podobne posledice ima tudi stres, določeno vlogo pa igrajo tudi geni. Če za visokim krvnim pritiskom trpijo vaši sorodniki, ste tudi sami izpostavljeni 50-odstotnemu tveganju.

Kako si lahko pomagate sami?

Spremenite prehranjevalne navade in se veliko gibajte. Pogosteje posezite po sadju in zelenjavi. Oboje vsebuje veliko B-vitaminov in folne kisline, ki zmanjšuje vrednosti krvnega pritiska. Dnevno pojejte najmanj eno pest bučnih semen, sezama ali lanenih semen.

Mastna živila zamenjajte z manj mastnimi. Pri nakupu bodite pozorni na skrite maščobe v salamah, klobasah, pecivu in gotovih izdelkih. Življenjsko pomembne so večkrat nenasičene maščobne kisline v ribah in rastlinskih maščobah.

Posebno pomembno je, da omejite uporabo soli. Namesto soli jedi raje začinite z zelišči, česnom in čebulo.

Krvni pritisk zmanjšuje tudi čokolada z najmanj 70 odstotki kakavovih delcev. Poleg tega flavonoidi v kakavovem zrnu izboljšujejo celično funkcijo žilnih notranjih sten.

Pri stresu pomagajo sprostitvene tehnike, pri zniževanju krvnega pritiska pa zelo pomagata tudi meditacija in avtogeni trening.

Pomoč modernih zdravil

Če vam ne uspe znižati krvnega pritiska niti s spremembo prehranjevalnih navad niti z več gibanja, boste morali poseči po zdravilih. Na trgu je na voljo pet skupin zdravil: diuretiki – prek ledvic pospešujejo izločanje soli in vode ter tako sproščajo ožilje; zaviralci receptorjev beta zmanjšujejo vpliv stresnih hormonov na srce; antagonisti kalcijevih kanalov razširjajo žile s sproščanjem gladke žilne muskulature; ACE-zaviralci reducirajo nastajanje hormonov, ki zožujejo žile; AT-1 antagonisti preprečujejo, da bi se ta hormon umestil na žilne stene.

Zdravniki večinoma predpišejo kombinacije več substanc, seveda pa je vse odvisno od individualnih diagnoz.

Kako lahko znižate krvni pritisk

  • Zmanjšanje telesne teže: obdržite normalno telesno težo (indeks telesne teže od 18, 5 do 24, 9)
  • Sprememba prehranjevalnih navad: Jejte veliko sadja in zelenjave, hrano z malo maščobami, zlasti manj maščob živalskega izvora
  • Redno gibanje: Redni vzdržljivostni športi, kot je na primer hoja (najmanj 30 minut, večkrat tedensko)
  • Zmerne količine alkohola: Dovoljen je 1 kozarček alkohola na dan za ženske in moške z manjšo telesno težo; moški z normalno težo ne več kot 2 kozarčka dnevno

Vrednosti krvnega pritiska

Optimalno: <120/80 mm Hg

Normalno: 120–129/80–84

Visoko normalno: 130–139/85–89

Blaga hipertenzija: 140–159/90–99

Zmerna hipertenzija: 160–179? /100–109

Huda hipertenzija: 180/110 ali več

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri