To so astrološka znamenja, ki se bojijo ponovno ljubiti
To so astrološka znamenja, ki se bojijo ponovno ljubiti
Najlepše kolesarske poti v Sloveniji
Najlepše kolesarske poti v Sloveniji
3 preprosta pravila, kako se znebiti maščobe na trebuhu
3 preprosta pravila, kako se znebiti maščobe na trebuhu

Brez dodanega sladkorja!

Brez dodanega sladkorja! (foto: Shutterstock.com) Shutterstock.com
13. 11. 2012

Ali to pomeni, da izdelek ne vsebuje sladkorja?

Poglejmo primer: 100-odstotni ananasov sok, na katerem piše 'brez dodanega sladkorja'. Vsebuje 9,6 grama ogljikovih hidratov, od tega 9,4 grama sladkorja!

Brez dodanega sladkorja NE pomeni, da v izdelku ni sladkorja, temveč le, da vsebuje naravne sladkorje, ki imajo pravzaprav enak učinek na telo v smislu porasta inzulina kot navadni sladkor.

Ne nasedajte oglasom, mislite s svojo glavo

Izbrati zdravo in polnovredno živilo danes še zdaleč ni tako preprosto kot je bilo nekoč. Proizvajalci vedo kako oglaševati izdelke, da bodo ti pritegnili pozornost in če ne boste mislili s svojo glavo, jim boste prej ali slej nasedli tudi vi.

Kaj v resnici pomeni oznaka 'brez dodanega sladkoja'? Kaj pa oznaka 'brez maščobe'?

Tudi izraz 'brez maščobe' je pogosto le krinka. Krinka za izdelek, ki vsebuje veliko sladkorja.

Sladkor se ne skriva le v sladkih jedeh

Sladkor pa se ne skriva le v jedeh sladkega okusa, temveč ga zelo pogosto dodajajo tudi že pripravljenim jedem ter tako prej zdravo in polnovredno živilo v trenutku pretvorijo v osiromašeno kalorično bombo. Te so žal (največkrat zaradi prenatrpanih urnikov) postale kot nekakšna zasilna rešitev mnogih.

Sladkor tako dodajajo hrani za otroke, žitaricam, sadnim jogurtom, energijskim ploščicam, konzerviranemu sadju, juham, kečapu, raznim prelivom in omakam, namazom, instant izdelkom (kot sta kava in čaj), pijačam (predvsem veliko ga imajo energijski napitki) ...

Skriva se torej v večini predelanih in v napej pripravljenih prehranskih izdelkih, velikokart tudi pod drugimi imeni, zato ga zaužijemo mnogo več kot si mislimo.

Da je sladkor eden izmed glavnih dejavnikov tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja ter debelosti, je verjetno že vsem dobro znano. Slabi tudi imunski sistem, vpliva na razvoj kariesa, diabetesa in povzroče še vrsto drugih nevšečnosti, kot so akne, glavobol, alergije, želodčne težave, utrujenost, razdražljivost in hiperaktivnost.

Naj vas ne zavedejo embalaže izdelkov, na katerih se 'bohotijo' ogromni napisi 'brez sladkorja' ali 'brez maščobe. Pozorno preverite deklaracijo živil in se sami prepričajte, koliko skritega sladkorja vsebujejo.

Imena, pod katerimi se 'skriva' sladkor

Navajamo jih le nekaj ...

Saharoza

Ste se kdaj vprašali kakšna je anatomija belega namiznega sladkorja? Njegovo znanstveno ime je saharoza in je spojina glukoze in fruktoze.

Glukoza je enostaven sladkor in najpomembnejši vir energije za organizem. Tudi s presnavljanjem ni težav, a kljub temu ni priporočljivo pretiravati. Povsem druga zgodba je fruktoza.

Za razliko od glukoze poteka presnavljanje fruktoze skoraj izključno v jetrih. Z drugimi besedami - prevelik vnos lahko pusti resne posledice na vaših jetrih. Slaba absorbcija fruktoze pa vodi tudi do napihnjenosti, driske, bolečin v trebuhu in spodbuja apeteit.

Skriva se v vseh sladilih - od belega in trsnega sladkorja, sladkorja sladkorne pese, do agave. Našli pa jo boste zapisano na mnogih etiketah izdelkov.

Evaporiran sok sladkornega trsa

Čeprav zveni zdravo, je to le še ena krinka za katero se skriva sladkor. V resnici sploh ne gre za 'sok', temveč polnovreden trsni sladkor, ki se ga pridobiva iz sirupa sladkornega trsa. Čeprav ta sladkor vsebuje precej več hranil oziroma rudnin kot jih najdete v navadnem sladkorju, boste z nakupom takšnih izdelkov komaj kaj na boljšem.

Agavin sirup

Še eden na seznamu "zdravih" nadomestkov belega, rafiniranega sladkorja. Ker je nevtralnega okusa, ga zelo veliko uporabljajo v sladicah in številnih energetskih pijačah.

Dejstvo pa je, da se v agavinem sirupu skriva celo več fruktoze kot v trsnem sladkorju. Agava vsebuje kar 85 % fruktoze, zato bi bilo bolje, da bi se ga izogibali. Fruktoza namreč oslabi inzulinsko toleranco in vpliva na povečanje nivoja maščob v krvi.

Koncentrirani sadni sok

Če ste mislili, da je šlo sveže sadnje naravnost skozi sokovnik v embalažo, se krepko motite. Preverite etiketo soka ali sadnega jogurta. Je na njej zapisano narejeno iz koncentriranega sadnega soka grozdja, jabolka ali kateregakoli drugega sajda?

Koncentrat se proizvaja z zgoščevanjem in sicer tako, da se sadju odstrani voda. Kaj ostane? Sladkor, seveda.

100 % sadni sok

Zamenjate ga lahko kar z gazirano pijačo. 100 % sadni sok vsebuje namreč več sladkorja kot tako zelo nezdrava gazirana pijača.

Priporočamo: 17 pravil zdravega prehranjevanja.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri