l50_30_31_aktivni_sh

Raztezanje spada pod tiste aktivnosti, ki jih izvajajo tudi ljudje, ki načeloma niso preveč fizično aktivni. To pa zeto, ker dojemamo raztezanje kot izključno pozitivno. Moj namen danes je, da vam predstavim, kaj v resnici pravita znanost in praksa glede raztezanja. Predvsem vam bom razložil, kako raztezanje vpliva na zdravje vaše hrbtenice.

Večina ljudi se zjutraj razteza zato, ker se počuti zategnjene in trde. Raztezanje nam povzroči prijeten občutek olajšanja, zmanjšanja bolečine in za kratek čas dobimo občutek o večji gibljivosti. Vendar zadeva ni tako nedolžna.

Nekaj najpogostejših vaj, ki jih ljudje izvajajo v svoji rutini raztezanja
In zakaj je lahko raztezanje hrbtenice dvorezni meč.

Prva težava raztezanja je v tem, da izzove kratkoročen občutek olajšanja bolečine v hrbtu in občutka zategnjenosti. Raztezanje v tem kontekstu fiziološko deluje kot analgetik oziroma protibolečinska tableta.

Ker vsakodnevno videvam ljudi z bolečinami v hrbtu, ki se že več let raztezajo, vam lahko zaupam, da je raztezanje hrbtenice resnično dvorezni meč. Z vsakim raztegom, podobnim zgoraj prikazanim vajam, za dobrih 20 minut omrtvičite bolečine v hrbtu, saj raztegnete mehanoreceptorje bolečine, s čimer prvotnega pojava bolečine ne čutimo več.

Vendar, pozor, ta občutek olajšanja, kot verjetno veste že sami, traja samo dobrih 20 minut. Bolečina in občutek zategnjenosti se bosta vrnila v še močnejši obliki. S takšnimi raztegi sklepe v hrbtenici naredimo še dodatno nestabilne, in ob morebitnih poškodbah v hrbtenici bo telo odreagiralo tako kot pri vsaki poškodbi: Zategnilo se bo!

Zategnjenost telesa je obrambni mehanizem!

Če torej dobro premislimo, imajo bolečine v hrbtu in občutek zategnjenosti svoj vzrok. Telo smo nekje obremenjevali ali pa postavljali v položaje, s katerimi smo mu škodovali.

Če čutimo zategnjenost v hrbtu, je to pogosto zgolj odziv telesa, ki nam sporoča:

Pusti me na miru! Če bomo zdaj neprestano raztezali hrbtenico ali jemali protibolečinske tablete, da bolečino omrtvičimo, bomo sami sebi s tem dajali potuho. Z vsakim raztegom si bomo namreč sprostili bolečino za 20 minut, v tem času pa mirno nadaljevali položaje in obremenitve, ki so nam občutek bolečine in zategnjenosti sploh povzročili.

Pomislite tudi na naslednji primer:

Veliko ljudi čuti težave v hrbtenici, ko se skloni ali nekaj pobere s tal. Torej je upogibanje hrbtenice pri njih mehanizem, ki povzroča poškodbe in bolečine. Zakaj bi potem takšni osebi predpisali, naj izvaja vaje, ki jih vidite zgoraj, ali raztezne vaje, ki vam jih pogosto predpišejo zdravniki? S tem bodo zgolj ponavljali vzorce, ki so jim težave povzročili.

Prav tako ni poznano dejstvo, da telo 'zategne' tisti sklep, kjer čuti, da nam primanjkuje stabilizacije, kontrole oziroma moči. Takšnega zakrčenega sklepa pogosto sploh ni treba raztezati, ampak je potreben trening čistih gibalnih vzorcev, kjer ne gremo prek trenutnih zmožnosti. Čez čas boste opazili občutno izboljšanje gibljivosti sklepa, čeprav ga sploh niste raztezali, ampak krepili.

Dobro premislite, preden poslušate nasvete drugih!

Namen mojega ozaveščanja danes ni, da se boste vsi nehali raztezati. Moj namen je, da razumete, kako vsaka stvar pač ni za vsakogar. In enako je z raztezanjem hrbtenice.

Če imate občasne epizode bolečin v hrbtu in se pogosto raztezate, potem premislite dobro, ali je to za vas res pametna strategija.

Raztezanje pri določenih poškodbah hrbtenice, ki niso diskogene narave ali nimajo vzroka v vretencih, ligamentih in nestabilnosti, lahko tudi pomaga. Vendar ne jemljite raztezanja kot izključno pozitivnega, opazujete se.

Kot rečeno, se telo ob občutku ogroženosti v sklepu zakrči samo od sebe. Tako kot se bo zakrčil vaš prst, če ga udarite s kladivom, se bodo tudi vaši hrbtenični sklepi zakrčili, če se počutijo ogrožene in nestabilne. Občutek zategnjenosti bo s tem večji. In tako kot ni pametno raztegovati prsta, ki ste ga udarili s kladivom, saj boste v še večjih bolečinah, tega tudi ni pametno početi s hrbtenico.

Svetujem vam, da poiščete vzroke svojih bolečin tako, da preverite položaj hrbtenice ob pojavih bolečin. Ko boste znali postaviti svojo hrbtenico v položaj, kjer je lahko dlje časa sproščena in brez bolečin, potem boste za zmanjšan občutek zategnjenosti naredili največ, saj boste umirili signale bolečin in tako bo tudi telo prenehalo dodatno ščititi in zategovati vašo hrbtenico.

Napisal: Jure Gubanc, Mehanik hrbta, KinVital kineziološki center; članek je bil objavljen v reviji Liza

Sorodni članki

Vadba za gibljivost

Gibljivost je ena izmed motoričnih sposobnosti, ki z leti slabi, če ne delamo na tem, da ostaja naše telo prožno in gibljivo. Gibljivost poznamo tudi pod imenom raztezna vadba.

Kaj se skriva za bolečinami v hrbtenici in kako jih ublažiti

Dobro je vedeti, kaj se skriva za trdovratnimi bolečinami, kako jih ublažiti in kako lahko bolečine v križu preprečite s pravilno držo.

Joga za športnike

Vaje so primerne za večino ljudi, ki imajo neenakomerno razvito telo. V primeru športnih poškodb, večjih omejitev gibljivosti posameznega sklepa ali prekomerne skrajšave mišic...
Najbolj brane vsebine

7 ajurvedskih nasvetov za hujšanje in dobro počutje

Larissa Hall Carlson, učiteljica joge in specialistka za ajurvedo, ponuja 7 ajurvedskih nasvetov, da boste (po praznikih) lažje telo spet spravili v staro stanje in poskrbeli za dobro počutje.
Več...

5 stvari, ki jih morate vedeti, če bi radi hitro shujšali

Na trgu je ogromno izdelkov, ki pri preoblikovanju telesa obljubljajo takojšnje rezultate. In potem so tu še hitre, predvsem pa stroge diete. Pa je res mogoče zdravo izgubiti konkretno količino kilogramov v zelo kratkem času in potem to težo tudi obrdžati?
Več...

Hujšanje ne bo uspešno, če ne boste poskrbeli za 5 pomembnih stvari

Medtem ko se osredotočate na željo po izgubi kilogramov, pozabljate na pomembne stvari, ki vas lahko vrnejo na staro pot.
Več...

Najslabši nasveti glede prehrane po mnenju nutricionistov

Kadar se lotite diete ali pa se zgolj skušate prehranjevati bolj zdravo, verjetno dobite na tone nasvetov od prijateljev, družinskih članov in neznancev v spletu, ki z gotovostjo trdijo, da imajo prav. Zbrali smo nekaj pogostih napak, ki jim ne verjemite in jih ne izvajajte. 
Več...

Vadba za celo telo: Kombinacija počepa in planka

Naj bo tokratni trening drugačen - izvajajte le dve vaji in z njima razgibajte celo telo. Menite, da je izziv prelahek?
Več...

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri